- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
126

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. 1870. — Taine — Renan — Flaubert — Dumas — E. og J. de Goncourt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Moraliseren,som var ganske ukendt for den tidligere Taine. Naar han i
sin Ungdom skrev sin Bekendelse om, at Fornuften var ham alt og
Troen intet, da bevarede han denne Bekendelse for sig selv. Nu be-
kender han sin Omvendelse for alle. Det syge franske Folk trænger
netop til at tro og til at ledes. Det er en Ulykke for Folket, at den tredje
Republiks Regering fortrænger Gejsteligheden fra Hospitalet og Sko-
len, det er en Ulykke, at Undervisningen gennemføres helt ned til
de lavere Lag, der kun bliver utilfredse derved, det er endelig et
Tegn paa Tidens Siethed, at Kristendommen ikke mere som et
Vingepar hæver Mennesket opad fra det krybende Liv og de
snævre Horisonter gennem Taalmod, Resignation og Haab til Hen-
givelsen og Oft’retj,1) Man maa læse hans Ord, der findes i Slutnin-
gen af Værket, som udkom 1894, men som maaske netop har været
hans Udgangspunkt: „I 1800 Aar er det offentlige og det private
Livs Sæder blevet ødelagte, naar Kristendommens Vinger svigtede
eller knækkedes. I Italien under Renæssancen, i England under
Restaurationen, i Frankrig under Nationalkonventet og Direktoriet
saae man Mennesket blive hedensk som i det første Aarhundrede;
samtidig blev det saaledes som paa Augustus’ og Tiberius’ Tid, det
vil sige vellystigt og ondt: det misbrugte andre og sig selv; den
brutale eller beregnende Egoisme brød frem; Grusomheden og
Sanseligheden udfoldede sig, Samfundet blev en Morderhule og et
Sted for løsagtige Mennesker. Naar man nøje har beskuet dette,
kan man vurdere Kristendommens Indsats i det moderne Samfund
og forstaa, hvad den skænker det af Blufærdighed, Mildhed og Hu-
manitet, hvilken Hæderlighed, Ærlighed og Retfærdighed den opret-
holder. Hverken den filosofiske Forstaaelse eller den kunstneriske
og litterære Kultur, heller ikke den aristokratiske, militære og rid-
derlige Ære, ingen Lovbog eller Administration, ingen Regering
kan træde i Stedet for den. Kun den kan holde os paa den rette
Sti, kun den kan standse den umærkelige Gliden, ved hvilken vor
Race ustandselig og med hele sin Vægt føres tilbage til sin lave
Oprindelse, og det gamle Evangelium er endnu den Dag i Dag,
hvilket Klædebon det saa iføres, det sociale Instinkts bedste Hjæl-
per. “
Alligevel kan Taine ikke standse her. Han anerkender, at Viden-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0138.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free