- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
127

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. 1870. — Taine — Renan — Flaubert — Dumas — E. og J. de Goncourt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skabens uhyre Fremgang i det 19. Aarhundrede skaber en ny Tid.
Han peger paa, at der mellem Videnskabens og Katholicismens Ver-
densbilleder er en uhyre Forskel. Den protestantiske Kristen kom-
mer lettere ud over dette Spørgsmaal, og man mærker her, at Taine
i disse Aar sympatiserede mere med Protestantismen end med Ka-
tholicismen. Thi medens Protestanten ikke har nogen Autoritet mel-
lem sig og den hellige Skrift og har Ret .til at studere den ved
Hjælp af hele det moderne kritiske Apparat, møder Katholiken ide-
ligt Autoriteten, der kræver Underkastelse under ethvert Dogme,
selv det om Pavens Ufejlbarhed, der forhindrer enhver Forening af
Videnskab og Tro. I
Saa langt fra sit Udgangspunkt endte Taine. Blandt alle de Vær-
dier, der gik tabt i disse Aar, er de maaske de største, der bestaar af
de planlagte eller ufødte Taineske Værker, som nu veg Pladsen for
det store historiske Værk, hvis historiske Værdi er meget tvivlsom,
og hvis Konklusion er en Pessimisme, der skurrer saa sørgeligt
mod hans bedste Værkers Stolthed og Kraft. Skønt Taine levede til
1893, naaede han aldrig ud over 1870.
Renan havde ikke følt sig mindre knyttet til det, han kaldte tysk
Aand, end Taine. „Tyskland havde været min Læremester," siger
han selv.1
) „Jeg var mig bevidst, at jeg skyldte det alt det bedste i
mig. Man forestille sig nu, hvad jeg led, da jeg saae den Nation, der
havde lært mig Idealismen, spotte ethvert Ideal, da Kants, Fichtes,
Herders og Goethes Fædreland gav sig til udelukkende at følge en
eksklusiv Patriotismes Formaal."
I en Artikel fra 1870 i Revue des deux mondes kalder han Kri-
gen mellem Frankrig og Tyskland for en af de største Ulykker, der
kunde hænde Civilisationen, og naar han midt under Krigen lader
sine Tanker sysle med,, hvad der skal ske efter Freden, erklærer
han, at Frankrig ikke kan overleve Tabet af Elsass-Lothringen, og
at den eneste Frelse for Landet er en Regering, der bestaar af
alvorlige og maadeholdne Partier, som intet ofrer til den demokra-
tiske Kimære. Han ’gaar efter Nederlaget endnu videre. Mod Kom-
munen stiller han Genoprettelsen af Adelen, obligatorisk Militærtjene-
ste, god Undervisning, og han samler sine Anskuelser i den korte
Sætning, der med et Sværdhug skiller ham fra Tiden: „Et demo-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0139.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free