- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
136

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. 1870. — Taine — Renan — Flaubert — Dumas — E. og J. de Goncourt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

maa være vore Fjender en tilstrækkelig Borgen for vore Lidelser i
den grusomme litterære Kamp, to Sygdomme, der maaske en Dag
vil lægge os i Graven–––––-“x)
Denne Skildring behøver kun et Par Tilføjelser og nogle Kom-
mentarer for at blive Løsningen paa helenden Gaade, deres Forfat-
s terskab rummer.
- De to Brødre var tidligt henviste til sig selv og havde de samme
Interesser. De syslede først med Malerkunst, drev saa historiske
’Studier over det 18de Aarhundrede, studerede ivrigt Kunst fra den
samme Tid og „opdagede** Japan. Føjer man hertil den Samlermani,
’ der senere fik den ældste af Brødrene til at indrette sit Hjem til
en Samling af sjældne Kunstskatte, over hvilken han forfattede en
i to Binds Katalog, der er ligesaa begejstret som nøjagtig, da har
!
< man — Som navnlig Bourget har vist det — det ene Udgangspunkt
for deres Kunst: Iagttagelsen. De havde tidligt vænnet deres Øjne
’ til at sé alt det, som man ellers lader uænset. De saae med en Malers
Blik, der gemmer Lysets Spil og enhver lille Nuance. De saae
med Kunstkritikerens Blik, der ikke lader nogen Linje eller Af-
skygning uænset. De saae med Kunstsamlerens Blik, naar han
henrykt drejer og drejer en sjælden Genstand, en Platte, en Pa-
rerplade, et Broderi mellem sine Hænder og lytter -til det, der er
fremstillet, som til en fjærn Røst, der hvisker til ham alene. Netop
derfor drog den japanske Kunst dem saa stærkt, thi den kræver den
specielle Viden, den langsomme Samlen af en Mængde smaa An-
tydninger for ret at forstaas, samtidig med at dens specielle Farve
pragt skænker Beskueren hidtil uanede Brydninger af Lys og
V
Skygge.
Det er nu let at forstaa, hvad der vilde drage disse Mænd, naar
de fra Studiet og Indsamlingen af fransk Kunst fra det 18de Aar-
hundrede vendte sig til denne Tidsalders Begivenheder. De maatte,
naar de hævede deres Blik fra de Kunstgenstande, paa hvilke Sam-
tidens Øjne havde hvilet, møde denne Tidsalders daglige Liv, ikke
dens store Begivenheder. De følte sig henflyttede til de Stuer og Sale,
hvor disse Ting havde staaet eller hængt. De saae omkring sig et gam-
melt Interiør eller Mennesker, der var anderledes klædte og iklædte
deres Tanker og Følelser andre Ord end de, der senere brugtes.
i) Théåtre. Dateret 12. December 1865.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free