- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
142

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. 1870. — Taine — Renan — Flaubert — Dumas — E. og J. de Goncourt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

cjød — hun var dem ganske ubekendt, naar undtages hendes Ydre
■og-hendes Manerer. En Fremmed maa aabne deres-Øjne. Og nu
først-vaagner deres Iagttagelse! Nu gennemlever de — hendes Liv!
Disse to unge, forfinede Herrer, der var saa langt fra hendes Ver-
den, at de ikke havde den ringeste Følelse for hende (de maatte
jo ’saa i det mindste have mærket, at der var noget i Vejen med
hende, selv om de ikke vidste, hvad det var), de giver nu en lang,
-detailleret Skildring af alle hendes Følelser. De véd saa nøje, hvor-
dan alt er gaaet til — de sidder jo her i deres Kunstnerhjem og
oplever det to Aar efter! De har som Udgangspunkt nogle Noter,
der intet siger om dette, og en Fremmeds Oplysninger, som de ikke
kan kontrollere, og endelig nogle Indtryk fra de Steder, hvor hun
kan antages, at have færdedes, det er alt.
’ Man forstaar, hvilket opslidende Arbejde der maa ligge bag denne
Bog, som saa skuffende efterligner Virkeligheden, at Zola og hans
Venner straks tog den for gode Varer. Førend de to Digtere fik pi-
sket deres Hjærne op til at tro paa, at denne Fantasiverden var den
reelle, førend de fik bildt hinanden ind, at de havde set, hvad de
faktisk ikke saae, før kunde de slet ikke skrive. Og derfor klynger
de sig til de hundrede Smaating, til de smaa Rystelser i Sindet, de
kender fra sig selv, til Omgivelser og Stemninger ude fra, for dog
at have et Holdepunkt i al denne Opdigtelse. De ender med at tro
paa deres Skildrings Sandhed, og de har arbejdet med saa vanvittig
en Feber i Blodet, at Skildringen virkelig er blevet sammenhæn-
gende, blændende ved sin tilsyneladende Rigtighed. Og ved Siden
af denne gode Tro gaar saa en bevidst Omdannen af de Dokumen-
ter, de havde — Hospitalet, Døden, Begravelsen —, for at Frem-
stillingen kan blive saa dramatisk og sensationel som muligt. Dette
Punkt er af stor Betydning, thi der kan ikke her være Tale om
noget Selvbedrag. Man sammenligne f. Eks. Germimes Død i Ro-
manen med Roses i Dokumenterne.
I Romanen staar:
„Vil De se Liget! sagde en Karl, der nærmede sig, til hende
[Germinies Frøken].
Liget! Det Ord var forfærdeligt for Frøkenen. Uden at vente paa
hendes Svar gik Karlen i Forvejen og førte hende hen til en stor,
gulmalet Dør, over hvilken der var skrevet: Obduktionsstue. Han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0154.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free