- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
144

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. 1870. — Taine — Renan — Flaubert — Dumas — E. og J. de Goncourt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

144 DEN NATURALISTISKE ROMAN
I
Cirkuslivet, Skue’spillerindelivet og unge Kvinders Liv i den offici-
elle Verden. Men reelt er disse Bøger kun en Række dristige Eks-
perimenter, der er hævede over al virkelig Kontrol. Overalt mær-
ker man, at Forfatterne ikke har skabt disse Værker i et Formaals
Tjeneste eller ud fra en Livsopfattelse, der har fundet sin Bekræf-
telse just i disse Oplevelser, det er en Opgave, de har stillet sig, og
som de stundom løser glimrende. Stundom — det -vil sige, naar det
trods alt lykkes dem at udtrykke noget personligt, eller naar det
i
drejer sig om at skildre et Interiør, et Landskab, en Stemning i et
Selskab. Saaledes er i Renée Mauperin hele den Stemning, en Syg-
dom fremkalder, gengivet mesterligt, i Kunstnerromanerne skildres
den halvt barnlige, halvt vittige Tone mellem Kunstnerne med stort
og indtagende Liv, og i alle Romanerne spiller Lys og Mørke saa
livagtigt som muligt ind over Personerne. Men dér, hvor Goncourts
selv mente, at de vandt de store Sejre, dér tabte de altid: deres Per-
soners Psykologi er uklar, Læseren bliver idelig forstyrret, man fø-
ler, at noget væsentligt er sprunget over, og det er i Grunden først
i Skildringen af det Vanvid, der saa ofte ender Romanerne, at For-
fatterne faar Læserens Indvendinger til at tie, fordi man her er gan-
ske ude over det Forklarliges Grænser. Det er da givet, at de Ro-
maner vil faa det største Sandsynlighedspræg, som er fjærnet saa
langt som muligt fra Iagttagelsen. Naar Forfatterne stiller sig saa
vanskelige Opgaver som at skildre en højtbegavet, frittænkende
Kvindes Overgang til Katholicismen paa Grund af den hemmelig-
hedsfulde Indflydelse, der møder hende i Rom (Madame Gervaisais),
eller de fordyber sig i en fængslet Skøges Sjæleliv, naar det er
forbudt hende at tale (La fllle Elisa), naar det, de behandler, over-
• hovedet er saadanne intime Rørelser i Kvinders Sjæleliv, der ikke
forstaas af Manden gennem Samlivets Optrin og Konflikter, men
kun kan anes af Kvinderne selv, saa standser Kritiken paa en Maade,
fordi den ikke har noget andet at stille i Stedet — men det er i
Virkeligheden en Overrumpling, der her finder Sted. Og saa snart
Romanen fra disse utilnærmelige Højder nærmer sig det store Fæl-
lesskab, da faar man straks Øjnene op for det brudstykkeagtige i
Menneskeskildringen. Baade i Charles Demailly og Manette Salo-
mon, Romanerne fra det litterære Liv og Kunstnerlivet, ubetinget
Goncourts bedste, findes der saadanne uforklarlige Spring, der mær-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0156.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free