- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
165

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Zola

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

terne er altfor ublandede, man mærker den samlende Haand, som
har fjærnet alt, hvad der ikke vedkom just dette Emne.
Saaledes er Forstudiernes, Dokumenternes Betydning for Bøgerne
som Helhed. Gaar man nu til Enkelthederne, finder man, at der er
to afgørende Punkter, der bestemmes af denne Arbejdsform.
For det første faar Beskrivelserne en uhyre Plads i Romanen.
De er jo det første i Undfangelsen, Udgangspunktet. Hver Bog er
bygget op paa saadanne Beskrivelser, der er grundige som Funda-
mentet for et Hus. Allerede Balzac havde gjort den omhyggelige
Milieu-Skildring til et Program, men hans tusinde Indtryk af Men-
nesker fører en ustandselig Kamp mod de døde Optegnelser. Hos
Zola vinder Beskrivelserne Sejr. Hans Fremgangsmaade var nem.-
lig den modsatte af Balzacs. Naar Balzac vilde skildre Menneskers
Liv, søgte han en Bolig til dem, Zola studerede først et Milieu, saa
satte han Menneskene ind deri. Der er ingen Tvivl om, at det er
gaaet saaledes til, skønt Meddelelserne hos Paul Alexis, der har
haft Audiens ved Zolas Arbejdsbord, er lidt forvirrede. Han siger
nemlig, at naar Zola vilde skrive en Roman, udvalgte han først den
af Slægten, han vilde bruge, dernæst søgte han de andre Personer,’
„bestemte af Milieuet1
1
. Men det vil jo netop sige, at før Udvælgelsen
af Personerne gaar Udvælgelsen af Milieuet og Studiet af det. Ro-
manerne viser det. Den Omhu og Taalmodighed i Beskrivelsen af
/
et Hus, en Have, Hallerne, Magasinerne, en By, Gruber, Jorden,
Broderier har kun den, som ejer en Skat af Optegnelser og gerrigt
vaager over, at intet gaar til Spilde. Vil man lære Zolas Taalmodig-
hed ved Indsamlingen at kende, behøver man blot at studere hans
Taalmodighed i Beskrivelsen — det ene svarer til det andet. Medens
Zola i Indledningskapitlerne, der altid er glimren’de og levende; giver
det første Indtryk, friskt som en Morgenstund, vidner alt det føl-
gende om Arbejdsdagen. Man prøve f. Eks. paa at læse Beskrivelsen
af Hallerne i Paris. Ingen anden end Zola har Taalmodighed til at
arbejde sig igennem disse Opremsninger, ingen anden har heller
Brug derfor. Thi de fleste Mennesker griber Stemningen, faar det
rette Indtryk uden at fæstne hver Enkelthed i sin Hjærne. Men
Zola har den fortvivlende Grundighed, som man maa bøje sig for
i Respekt, samtidig med at den keder En uhyre. Og denne Trang

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free