- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
175

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Zola

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

stroferne, siger hendes Broder om hende, thi dér sksi msn prøve
sine Kræfter og sit Haab, hun er Kærligheden til Livet. Og som
Denise beundrer Octave Mouret, saaledes beundrer Caroline Sac-
card for hans uhyre Arbejdsdygtighed, hun hengiver sig til ham,
hun elsker ham, skønt hun gennemskuer ham, saaledes som hun
*•
elsker Pengene, trods alt det Smuds, der klæber ved dem, fordi de
er Livet, Handlingen, det evigt skabende ligesom Kærligheden.
Der er den lille Catherine Maheu, som lever i Grubernes Elen-
dighed, fuld af Hengivelse og Tapperhed; der er Gervaise, dygtig
og arbejdsom; der er ved Siden af dem andre Kvinder, hvis God-
hed og Finhed gaar til Grunde, Héléne Mouret i Une page d’amour,
Marthe Rougon i La conquéte de Plassans, fordi de misbruges af
Mænd, der. skrider frem over deres Lykke.
Der er endelig Pauline i La^joie de vivre, en af de Bøger, der
kaster det ejendommeligste Skær over Zolas Produktion. I Virkelig-
heden staar denne Bog udenfor Serien. I pludselig Trang til at leve
helt i sin Digtning skyder han alle Notater til Side og søger ind i
sin egen Verden. Det er meget karakteristisk, hvad Alexis fortæller
om Bogens Tilblivelse, at Zola første Gang, han tog Æmnet for sig,
opgav at behandle det, „fordi han maatte bygge paa egne Erindrin-
ger, som paa en smertelig Maade vilde have revet op i et nyligt
Tab, han havde lidt" (hermed menes Moderens Død).1) Om ingen
anden af Zolas Bøger kan dette siges. Og i ingen af hans Romaner
bevæger Personerne sig saa frit i naturlig Udvikling, befriede for
Dokumenternes og Milieuets Baand.
Pauline Quenu stilles ved Forholdenes Magt overfor Livets stær-
keste Fjender: Egoismen, Sygdommen og Dødsfrygten. Forældreløs
og uden Støtte i et Hjem lever hun i en Slægtnings Hus i en lille,
fattig By, over hvis lave Huse Stormen farer, og mod hvis forsvars-
løse Strandbred Havet raser. Hun er allerede som Barn stærk, for-
nuftig og villig til at offre sig. Saa snart Kvinden vaagner i hende,
tager hun sit Legeme i Besiddelse, da de voksne ikke vil give hende
Besked, studerer hun videnskabelige Værker og lærer at elske sin
Styrke og sin Sundhed. Hun overvinder de Tilløb til Raseri, der fra
Slægten er nedlagt i hendes Temperament, hun hersker over sig
selv. Hendes nærmeste Omgivelser er Onklen, gigtsvag, snart
l) Louis Desprez: L’évolution naturaliste. Paris 1884. S. 213.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0187.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free