- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
179

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Zola

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sygdom, en Galskab. Hele Kærlighedsforholdet i La curée mellem
en Moder og en Søn; Marthe Mouret, den stille og hjemlige, der -
bliver vanvittig ved sin Forelskelse i en Præst (La conquéte de Plas-
sans), Hennebeau, den dygtige Ingeniør, der atter og atter opdager
sin Hustrus Utroskab og dog maa elske hende (Germinal); Hun-
dreder andre Kærlighedsforhold i alle Bøgerne og endelig Nana, -
det vanvittige Bakkanal omkring en taabelig Kvindes nøgne Legeme,
er Bodsprækener, flammende, hensynsløse, vilde Bodsprækener
af en Mand, der er drevet til det yderste af Sorg og Harme over
Kærlighedens Ødelæggelser.
I Nana har, Zola fundet det store Symbol for denne Art af Kær- •
ligheden, som Pauline er det modsatte Symbol. Nana, Gervaises Dat-
ter, født af Folkets Elendighed, hævner sig uden at ane hvorfor ved
at ødelægge alt i det Samfundslag, til hvilket hendes Skønhed hæver
hende. Hun er en Naturkraft, en Forraadnelsesbacille, der selv til-
sidst raadner op. Bogen bæres af denne Opfattelse, og Poesien strøm-
mer ind i den fra en Række dybtfølte Stemninger fra det lyssky
Paris, fra Mænds fortvivlede Venten i Slud og Mørke, fra Skøger-
nes Træk, fra de uregelmæssige Husholdninger. Det dumpe Graa-
vejr i de fjærne Gader, en tung, knugende Stemning fra Sumpen,
hviler over dette Værk, netop Værk, hvor mange skidne Hænder, 1
der saa end har grebet efter det. Over opløste Hjem, over ødelagte
Formuer, over Mænds Værdighed og Modres Fortvivlelse, over Ruin
og Død skrider Nana selv Ødelæggelsen i Møde. Alle maa de dø
med forvredne Træk, deres unyttige Liv maa slettes ud af Sygdom
og Krig, for at den nye Tid kan stige frem. Nana ender genialt med
Udbruddet af Krigen 1870, der knuste det Samfund, i hvilket hun–
havde hersket.
/ , ’
Det vil nu være let at forstaa, hvad der vil lykkes for Zola og .
hvad ikke. Da hans Arbejdsmethode førte ham bort fra den ind- ’
gaaende Sjæleskildring og hans Sympathi drog ham mod alt det Skå-’
bende, Arbejdende og Livskraftige, vil alt hvad der er Liv, Hand-V v
ling og Massevirkning betage ham. Han griber straks i den første
Roman ind i Massernes Liv ved at skildre Oprørsskaren, der drager
imod Borgersamfundet i Plassans, og gennem hele hans Værk væl-
ter S
1§ en bred Strøm af Mennesker fra alle Samfundslag, en Strøm, ^
♦ V

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0191.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free