- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
193

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Zola

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Spaadom slog til paa Dag og Time. Om 50 Aar — maatte Zola
tænke er jeg forlængst død af Sult, hvis mine Bøger ikke gaar.
Og han trænger sig da frem, gør saa megen Larm som muligt,
kaster hver ny Bog fra sig med et Brag. Han arbejder.
Det var derfor naturligt, at han ikke lod Bøgerne tale for sig selv.
I en Række „Kampagner", der er samlede under Titlerne Le roman- ’
experimental, Le naturalisme au ihédtre, Nos auteurs dratnatiques,
Les romanciers naturalistes, Documents littéraires, Une campagne,
drog han midt under den kollossale Produktion i Leding for Natu-
ralismen.
Disse Afhandlinger giver den sidste Streg af Billedet: Arbejderen
Zola. Hvor kunde han blive ved! Hvor var han tung og drøj, stun-
dom virkelig vittig, stundom virkelig pathetisk. Altid det samme:
Naturalismen.er vor Tids Udtryk, den staar i Pagt med Videnskab
ben, den analyserer og dokumenterer vort Liv, den er moralsk,
fordi den er sand. Og paa den anden Side: Angreb paa Romanti-
kerne, navnlig Hugo, Angreb paa Hykleriet, der ikke vil anerkende
den ny Tid. Det er bitter Skade, at Zola har udgivet alle disse
Avis- og Tidsskriftartikler i Bøger. Tagne enkeltvis virker disse
Artikler ved deres Fyrighed, grove Humør, stærke Kamplyst. Men
naar de samme Argumenter gentages atter og atter, de samme
Navne, den samme tendentiøse Tilrettelægning af Fakta, da gen-
nemskuer man den grove Agitation, der i Virkeligheden var Driv-
fjederen i Zolas Kritik. Han har Ret i Hovedsagen, han finder rig-
tigt Udgangspunktet for den naturalistiske Digtning, men hans lit-
terære Oversigter er overfladiske og hans Form udflydende og træt-
tende. Og naar han i Virkeligheden altid kæmpede for sin egen
Digtning, da fik hans Modstandere, navnlig den kyndige og kamp-
glade Brunetiére, altfor let Spil ved at bringe hans egne Fordringer
pm Videnskab i Anvendelse paa hans eget Værk, hvis videnskabe-
lige Brist er iøjnefaldende. Zolas Kritik havde Betydning for Sam-
tiden, fordi den var højlydt, kaldte Modstanderne frem og vakte
Opmærksomhed for hans Romaner. Men i sig selv rummer den
kun den Værdi, at Zolas livsfriske Personlighed kundgør sig ogsaa
her, saaledes at den styrker den Karakteristik af ham, hans Roma-
ner giver. At stille en Karakteristik af denne Kritik i Spidsen for
en polemisk Udredning for Zolas Værk, saaledes som det faktisk
Poul Levin; Den naturalistiske Roman

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0205.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free