- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
194

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Zola

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

er gjort, er at vinde en let Sejr dér, hvor Kampen forlængst er
endt.
Rougon-Macquart Serien er Zolas blivende Indskud i den franske
Litteratur, og den, som nøje har gennemstuderet disse Bøger, er i
Virkeligheden færdig med Zola. Men det er ikke usandsynligt, at
han selv, da han var færdig med dette Arbejde, har følt sig befriet
for en Byrde og nu mente, at hans Livsværks vigtigste Del ven-
tede paa ham. Han, den positive Aand, havde, tvunget af Udgangs-
punktet og Anlæget, maattet vise Tilintetgørelsen af et Samfund,
der ikke mere eksisterede, nu gjaldt det om paa Basis af en For-
\staaelse af Nutiden at føre Udviklingen videre, bort fra Øjeblikkets
Forhold og ind i Fremtiden. For en Aand som Zola maatte det
væsentligste være at bygge op. Og kun et Arbejdsgeni som han kan
ville paalægge sig selv den uhyre Byrde at gøre det hele Arbejde
om, saaledes at Meningen var den samme, blot at den nu udtaltes
direkte. Men naar Zola saaledes vilde vise Idealerne, forlod han jo
Realismens faste Grund. Turde han, Naturalisten, virkelig drømme?
Det er rørende at iagttage, med hvilken Forsigtighed Zola gaar
frem. Han skriver først tre kolossale Værker, i hvilke han ligesom
bygger en Grundvold for sine Idealer. I Lourdes, Rorne og Paris
samler han alle mulige Dokumenter om Mystikens, Klerikalismens
og Anarkismens Utilstrækkelighed for det moderne Menneske og
lader gennem disse Bøger de Idealer lyse frem, som han dernæst
vilde lade træde i Aktion: Frugtbarheden,- Arbejdet, Sandheden og
Retfærdigheden (det sidste Værk fik han ikke skrevet). Den, som
kender Zolas tidligere Produktion, kan paa Forhaand vide, hvad
der vil lykkes for ham her og hvad ikke. Mod Realiteten i Værker som
L’assommoir og Germinal stod den uendelige Paradisets Have og
Drømmens Spind, der var tungt som et Staaltraadshegn, og der er
ingen Grund til at tro, at en moden Kunstner, som Zola var, da han
i 1893 afsluttede Rougon-Macquart, skulde forandre sig. Han læg-
ger sin Plan med en Omhu og Sikkerhed, der gør de mægtige Bø-
ger ganske overskuelige, og han er endnu den ypperlige Skildrer.
Der er i Lourdes glimrende Billeder af de syges Rejse til den
undergørende Grotte, af deres Ophold i Byen, af Optrinene i selve
Grotten og de endeløse Processioner; der er i Rome store og tyde-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0206.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free