- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
208

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Daudet — Deyngre Naturalister — Les Soirées de Medan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

glemte baade Theorier og det Arbejde, han just har for sig, naar
Livet kaldte.
Hvis man derimod skulde karakterisere dem, der skrev Novel-
lerne, vilde man kalde dem trætte, bidske, haarde, næsten fortviv-
lede. ’ Deres Mestre er Flaubert og Zola, de synes skabte af den
førstes Bitterhed og den andens Lyst til at sige alt, men de er kol-
dere end dem begge to. Overfor disse unge Mænd bliver Daudet
næsten et Barn, og man spørger derfor: hvad er der sket, siden
Romanen ikke fulgte den Vej, der vistes i Daudets Produktion bort
fra Theorierne og til Frigørelsen, men tværtimod strammede Baan-
dene endnu mere og ved Naturalismen forstod den bittre, uforson-
lige Sandhed?
Naturligvis maa Svaret hentes hos hver enkelt, men der er ogsaa
noget fælles for dem alle. Ligesom den desillusionerede Ungdom
i Aarene efter at Napoleons Statskup havde nedtrampet Revolutio-
nen fra 1848, prædestineredes til at forstaa det videnskabelige og
det menneskelige i Naturalismens Theorier, fordi de havde set
hvortil Enthusiasmen og Idealerne førte og nu lærte at regne me
Realiteter, saaledes hærdede Krigen i 1870 dem, der just traadte
ud i Livet, ved sit Ildbad. Det er den tredje Generation, vi ser i
Belysningen fra 1870. For Taine — Renan - Flauberts Generation
var Nederlaget et personligt Nederlag, for Zola og Daudet en Til-
skyndelse til at fortsætte, men i Virkeligheden meget lidt af en Op-
levelse, for de Yngste var Nederlaget Skæbnen: det afgjorde deres
Liv De havde ikke kæmpet, de havde altsaa .ikke faaet deres Livs-
kraft prøvet, men de havde faaet hele Nederlaget: ruinerede og for-
I tvivlede Slægter, Tab af Ære og af Blod, Troen paa Brutalitetens
og Realitetens Sejr. _ „ P .. 0
Det har en symbolsk Betydning - selv om de enkelte Forfattere
’ ikke saae det saaledes-at alle Fortællingerne i Les Soirées de Medan
handler om Episoder fra Krigen i 1870, thi dér maa.te de aUe be-
gynde eller ende — saaledes som en anden naturalistisk Dig ,
jævnaldrende med disse, men senere fremtraadt: Octave M.rbeau
der i sin selvbiografiske Roman Sébastien Rock lader sin Helt fal
imod Preusserne. 1 Virkeligheden fik alle de Unge deres Ungdom
dræbt i den Krig. ,
7„1. havde Krisen kunstnerisk set været velkommen, den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0220.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free