- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
218

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Maupassant

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

og efter at Flaubert er død. Medens det i Boule de suif er en
Digter, som opfinder en Situation, og som efter egen Lyst samler en
Del Mennesker omkring den (der kunde for den Sags Skyld godt
have siddet helt andre i den Diligence), findes der i de to andre
Fortællinger intet, som ikke i dybeste Forstand vedkommer Emnet.
Alt er derved blevet Handling, og Formen er derfor den knappest
mulige. I Boule de suif genlød endnu Flauberts „arbejd“, nu
mærker man slet ikke Arbejdet, fordi Maupassant har fundet sin
egen Form. Da han saa endelig yar sikker paa sig selv, skabte
han i 10 Aar, fra sit 30te til sit 40de Aar, den mægtige Produk-
tion, der omfatter 215 Noveller og seks Romaner, foruden et Par
Skuespil.
i
Til Fortællingerne benytter Maupassant to Fremgangsmaader:
han fortæller selv, eller han indfører en Fortæller. Hvis man under-
søger hvorfor han i det foreliggende Tilfælde vælger just den an-
vendte Fremgangsmaade, vil man finde, at det altid sker for at sige
saa meget som muligt saa kort som muligt. Nogle Eksempler valgte
rundt omkring i hele Maupassants Produktion vil vise det.
En Bondepiges Historie (Histoire d’une fille de ferme i Maison
Tellier) er skrevet i en rolig, fortællende Stil, og skønt den kun
giver Hovedpunkterne i hendes Liv, synes den udførlig. I Indled
ningen skildres Sommermiddagens Stilhed, Varme og bedøvende
Dunster i en Bondegaard. Paa Møddingen hersker Hanen over de
føjelige Høner, fra Gaard til Gaard svarer Hanerne hinanden, som
om de vilde udfordre til erotisk Kappestrid. Det er denne Stemning,
som behersker Fortællingen om den skikkelige Bondepige, der maa
følge sit Instinkt og næsten ingen Vilje har. Hun er et Stykke Na-
tur, hun er som den føjelige Høne, forføres og tages til Ægte faar
Prygl og fortvivler, er altid den underlegne, den, som maa taale alt,
fordi hun har et uægte Barn og ikke har turdet tilstaa det. Et helt
Menneskeliv oprulles uden anden Kommentar end den, som Natu-
rens frugtbare Sommerdøs skænker.
Paa Landet (Aux champs i Contes de la Bécasse) bestaar kun af
to Scener. I Nærheden af et Badested ligger nogle fattige Hytter,
beboet af Arbejdsfolk og deres mange Børn. En barnløs Hustru ve
Badestedet ser Børnene lege og vil absolut adoptere et a em.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0230.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free