- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
222

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Maupassant

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

222 DEN NATURALISTISKE ROMAN
Forfatterskab under ét, faar man et Billede af den Verden, i hvilken
Maupassant levede. Disse Fortællere, der sidder omkring Kaminen
ude paa Landet, henslængte i et Restaurationslokale, i ensomme
Lejligheder, i elegante Selskabsstuer, paa Dampskibe, i Jærnbane-
kupéer, i Paris eller i Normandiet eller i Afrika, disse Jægere, Bøn-
der, Levemænd, disse Adelsmænd og Spidsborgere, disse aaben-
mundede og frække Ironikere, disse vilde Sportsmænd, disse gamle
Originaler og forkuede Embedsmænd, alle disse Fortællere, til hvem
Livet har talt i Alvor og i Spøg, alle disse Typer af Hverdagslivet
danner tilsammen et Kor af levende Røster, som slynger sig gen-
nem hele Maupassants Værk og bekræfter det. Men det er ikke
blot derved, de har deres Betydning. De griber helt direkte ind i
Les Tombaks (uoversætteligt, findes i La Maison Tellier) er en
Historie fortalt i et Restaurationskabinet, hvor fem Venner, gode
Parisere, samles hver Maaned for at mindes deres Ungdom — de er
i Fyrrerne, og de tre er gifte — og snakke om Dagens Begivenhe-
der. Den, som fortæller, er en elskværdig, munter Ungkarl, der har
set lidt af alt og kan gengive det. Han fortæller, hvorledes han i
sentimentalt Lune er drevet ind paa Kirkegaarden, har besøgt en
Elskerindes Grav, og i Nærheden traf en ung Kvinde, der var saa
betaget af Sorg, at hun sank om. Han hjælper hende, støtter hende, .
følger hende hjem — og trøster hende. Efter nogen Tids Forløb
hæver han sit Forhold til hende og ser hende ikke igen, før han
atter en Dag er paa Kirkegaarden og møder hende, atter som en
sørgende Enke, atter søgende Trøst hos en sentimental Kirkegaards-
besøgende, der lader sig overliste.
Gennem den indirekte Fortællemaade faar dette Billede af Kvin-
den, der har skabt sig en Levevej ved at benytte sig af Mændenes
Elskovstrang, som vækkes til Live paa disse Steder, hvor Døden
hersker," gennem denne Ramme af Ungkarlehistorier og Restau-
rationsliv faar dette Billede forøget Liv. Historien flyttes lynsnart
ind i det Milieu, der har skabt den. Denne Spot over Dødens og Kær-
lighedens Afmagt rammer just Mennesker som disse, der „gaar ud
uden at vide hvorhen, altid med en vis ubestemt Trang til at gøre
en Visit hos en eller anden Kvinde." Saaledes drejes denne lille

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0234.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free