- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
227

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Maupassant

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Novellerne rummer et stort Stof udtrykt i en enkelt Begivenhed,
finder han sin Kraft. Da man efter Maupassants Død udgav, hvad
der fandtes i hans Skuffer, saae man, at de bedste Optrin i Une vie
var en Række Smaanoveller, ypperlige og stærke, som han forbandt
til en Roman, skønt de i Virkeligheden ikke hørte sammen.1
)
Ogsaa i Bel-Ami er det Enkelthederne, som griber, alt det, der
er Novellestof og ikke kræver Romanens langsomme Udpensling.
Han adskiller sig herved fra Flaubert og Zola. Han var hverken
en Grubler eller en Samler. Man mærker paa hans Form, at han
hører til en helt ny Generation, der forefinder et stort Arbejde ud-
ført. Han er som den rige Arving, der har Raad til at være lidt
ødsel — Zola var Forgængeren, der Dag ud og Dag ind sad bøjet
over Bøgerne, samlede ind, summerede op og langsomt naaede til
Resultatet, Maupassant griber smilende ned i Rigdommen og strøer
den omkring sig i Smaasummer.
Flaubert og Zola havde kæmpet med Publikum, trodset det, tvun-
get det, Maupassant tager smilende det samme Publikum til Med-
arbejder og lader det selv om at uddybe Psykologien og uddrage
Moralen. Medens Zola havde sin Styrke i den mægtige Plan, hvor-
med han betvang Mangfoldigheden, har Maupassant sin i akkurat det
modsatte, Planløsheden, der gav Plads til alt, hvad der er tilfældigt,
mangfoldigt og levende. Medens Flaubert og Zola fører os ind i deres
Arbejdsstue, trækker Maupassant os ned ad Gaden og fortæller os en
Historie om alt, hvad vi ser. Hans knappe, elegante Form er et Ud-
tryk for Sportsmandens energifyldte Hast og Verdensmandens ko-
kette Sky for, at nogen skulde anse ham for en stakkels Arbejder.
Der er baade Kraft og Svaghed i dette, eller rettere: i denne Kraft
rummes en Svaghedsspire. Denne Trang til at blive hurtigt færdig
røber en Energi, som hurtigt slappes, en vis nervøs Kraft, der ikke
stoler paa sin egen Udholdenhed. Den ædle, fint udviklede Vædde-
løbshingst løber hurtigere end nogen anden Hest, men den har ingen
Kræfter til at drage et Læs ad de lange Véje.
) Af berømte Scener i Romanen: den.gamle Tante, som aldrig har hørt Kærlighedsord, og som
derfor brister i Graad, da hun hører, at en Mand taler forelsket til hendes lille Niece. Man-
den, der hævner sig paa sin Kone og hendes Elsker, som har søgt Ly i en Hyrdes Vogn, ved
at sætte Vognen i Fart ned ad en Kløft, saa de knuses. Den skuffede Kvinde, der paa et*Loft
finder Ting fra sin Barndom og sørgmodig sammenligner Drømmen og Virkeligheden. Børnene
er vaager ved Moderens Dødsleje og i gamle Breve finder Beviser for, at hun har haft en El-
sker Præsten, der oprøres ved ethvert Tegn paa Kærlighed baade blandt Mennesker og Dyr
(Se Samlingen: Le Pére Miion.) «?*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0239.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free