- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
250

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IX. Huysmans — Bourget — Slutning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

r
;
s
i
i
i
■m
rr ’tv.
ling føres videre, er en dybere Motivering og intimere Udpensling
af netop dette. A rebours, den af hans Bøger, der paavirkede hans
Samtid dybest, er skrevet paa denne ene Side.
. Novellen Med Strømmen (A vau-l’eau) endte med, at den halv-
gamle og halvfattige Embedsmand, der forgæves har forsøgt at bryde
Kedsomheden ved at gaa i Theatret, ryge en god Cigar, spise noget
styrkende og besøge en Pige, forstaar Unytten ved overhovedet at
ville nogen Forandring. Han siger til sig selv: „Man maa lade sig
drive med Strømmen, Schopenhauer har Ret: Menneskets Liv svin-
ger som et Pendul mellem Smerten og Kedsomheden." Derfor er
det ikke Umagen værd at forsøge paa at fremskynde eller standse
Perpendikelens Gang, man skal bare lægge Armene overkors og
forsøge paa at sove.
A rebours (Mod Strømmen) er Svaret paa dette Spidsborger-
ræsonnement, Kunstneren, der gør Oprør mod denne Betragtning,
der vilde være dræbende for Kunsten. Der er nemlig to Røster i
Huysmans, Nederlagets og Oprørets. Han hader Virkeligheden, der
Dag for Dag gør ham til Slave og lader ham trælle for sig, og han
forhaaner den i alle disse Bøger, der opremser al Hæsligheden,
men samtidig føler han en Trang til Skønhed og Begejstring, han
forsøger først at finde den i Hverdagene gennem Paradokset om,
at det grimme egentlig er smukt (f. Eks. Fabriks- og Fattigkvar-
tererne i Paris), og han lader dernæst sin Fantasi virke, han tænker
sig ind i en Forfinelse, der fritager ham for enhver Realitet. Han
skaber sig i Drømmen en ny Virkelighed. Det er dette, som ligger
bag A rebours. Den samme Tankegang ligger bag denne fantastiske
Bog som bag de tidligere naturalistiske.
Men Huysmans er i alle sine Bøger Overdrivelsernes Mester.
Naar han vilde skildre Kedsomheden, valgte han Personer, som
kedede sig ud over alle Grænser. Naar han vil skildre Forfinelsen,
viser han et Menneske, der er forfinet indtil Sindssyge.. Bag begge
disse Overdrivelser skjuler han sin egen Person og lader den kun
glimtvis vise sig. Mere dog i A rebours end i de andre, thi denne Bog
er det slettest komponerede og mindst logiske af hans Værker, hvert
Øjeblik bryder hans egne Bekendelser Rammen.
Des Esseintes er en ung Mand paa 30 Aar, den sidste af en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0262.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free