- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
255

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IX. Huysmans — Bourget — Slutning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

en skøn Legende, et herligt Bedrag. Og dog tør han ikke give sig
i dens Vold. Des Esseintes frygter for Klosterlivets Disciplin, Man-
gelen paa Opvartning, Smudset, Fællesskabet og denfevige Ledig-
gang— her er et Punkt, der vender tilbage i Huysmans Bøger, og
hvor Des Esseintes og Huysmans er ét, skønt Lediggangen næppe
kan tænkes at pine den førstnævnte —, og endnu mere pines ham
af de blasfemiske og perverse Fantasier, som Religionen fremkalder
i ham. Huysmans berører i denne Bog kun dette Punkt. Naar Des
Esseintes beskriver sin Barndoms Minder, sér han et stort Tog
vandre imod sig af Prælater og Patriarker fra alle Tider, han hen-
føres til den katolske Verden og gennemlever Ceremonierne. Han
gribes baade af Respekt og Frygt. Men pludselig reagerer hans
skælvende Nerver, han ser de Blasfemier, som var forudsete af de
gamle, overfor den almægtige Gud rejser sig Satan og Orgierne, i
hvilke Kirken bespottes og besudles, Satanismen, den sorte Messe,
Vanhelligelsen af Vievandet og Oljen.
Hvis man af Bogen stryger alle de Partier, hvor Hovedpersonen
leger som en naragtig Dreng, finder man overalt det samme: Kam-
pen mellem Virkeligheden og Drømmen, og indenfor Drømmen
Kampen ^mellem Sansernes vilde Tilskyndelser og de rent over-
jordiske Længsler. Overalt Uro og Opløsning. Huysmans har af
Lede forladt Virkeligheden og famler sig nu frem. Det vilde paa
Grundlag af denne Bog være umuligt at afgøre, til hvilken Side han
vil gaa. Bogen ender da ogsaa med et Spørgsmaal i Form af en
Bøn: „Herre, hav Medlidenhed med den Kristne, som tvivler, med
den Vantro, som gærne vilde tro, med Livets Slave, som indskiber
sig ene, i Natten, under en Himmel, som ikke mere oplyses af det
gamle Haabs trøstende Fyr.“
Er dette Vrag Des Esseintes? I saa Fald er denne Bøn ikke gri-
bende. Men er det Huysmans selv, Zolas Kampfælle, Nutidsskil-
dreren, der taler her som overalt i Bogen, hvor man bag Forklæd-
ningen skimter det moderne Menneske og dets evige Kamp?
Det er nødvendigt her at huske paa, at meget af,’hvad der er
samlet i A rebours, genfindes hos andre af Samtidens Digtere. Des
Esseintes Liv i den ensomme Villa, hvor hver Plet har sin kunstne-
riske Mission, det er Goncourt’ernes Hjem i Karrikatur. Hans my-
stiske Samliv med de sjældne Blomster genfindes i Maupassants

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0267.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free