- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
259

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IX. Huysmans — Bourget — Slutning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det er ud fra disse Tanker, Huysmans skaber den nye Roman,
den spiritualistiske Naturalisme, som han taler om. Thi han skaber
den virkelig. I alle de Romaner, han nu skrev: Lå-Bas, En route,
La cathédrale, L’oblat, findes de to Veje, den jordiske Vej og den
himmelske, de løber parallelt og skærer hinanden i Kristendommen.
Durtal er Hovedpersonen i dem alle, det er hans Udvikling til Kri-
stendommen, der skildres. I Lå-Bas er den jordiske Vej Skildringen
af den Sansernes Vellyst, der i Middelalderen skabte en Lystmorder
som Gilles de Rais, der under gale og mystiske Orgier forførte og
dræbte Smaabørn, og som i Nutiden tilfredsstilles ved Perversitet
og den saakaldte sorte Messe, hvor hysteriske Kvinder og perverse
Mænd sammen forhaaner Religionen og hengiver sig til en satanisk
Erotik, en Blanding af latterlig Barnagtighed og Sindssygdom, be-
skrevet og delvis oplevet af Durtal. Thi medens han studerer Gilles
de Rais’ Historie og gennemlever den i sin Fantasi, føres han gen-
nem et Kærlighedsforhold ind i det moderne erotiske Liv, føler selv
den Sansernes Ophidselse og det pludselige Sammenbrud, den evige
Kamp mellem Begæret og Opfyldelsen, som er det moderne, for-
finede og ødelagte Kulturmenneskes Erotik. Men samtidig med at
Durtal saaledes flakker om i Paris’ aandelige Kloaker, ligesom
Helten i Hugos Les misérables gennem de virkelige drager op imod
Lyset, samtidig hermed fører han i et af Taarnene til Kirken Saint-
Sulpice, hvor Ringeren har sin Bolig, lange Samtaler med denne
Ringer, der er en enfoldig Troende, og Lægen, som er Mystiker.
Disse Samtalers stille og filosofiske Stemning og Stedets Ro, et
Hjem, højt hævet over Dagens Larm og Støv, patriarkalsk og nøj-
somt, det er den himmelske Vej, som Huysmans bryder. Han an-
vender i Skildringen af de jordiske Forvildelser den fuldstændigste
Realisme og en nøje Dokumentation, og han svinger sig fra Taar-
net dristigt op imod Himlen og Mystiken. Dette Værk er beundrings-
værdigt komponeret og skrevet med en hensynsløs Sandhedsdrift.
I de følgende Værker genfindes den samme Dobbelthed: Durtal
rejser til et Kloster og lever hos Munkene, han opholder sig der-
næst i en lille By hos en Gejstlig, der skal lede hans videre Ud-
vikling, og studerer Domkirkens Symboler, han træder dernæst som
„Oblat1
1 i nøjeste Forbindelse med et Kloster uden at underkaste
sig dets Tugt og uden at leve i Samfund med Munkene, og han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:10:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/natroman/0271.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free