- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
270

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IX. Huysmans — Bourget — Slutning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ter. Men dette skildres paa en Snes Sider, hvor Bourget taler i hans
Navn aldeles som i Essais, og hvor han hurtigt og uden Debat
naaer til det Resultat, han vil.
De store Byrder bærer han altsaa slet ikke. Overfor de store
Undersøgelser, der krævede den langsomme Analyse og den viden-
skabelige Sanddruhed, nøjes han med nogle Spørgsmaal — han ikke
forud, som Ibsen, har besvaret — eller sætter Tendensen, Moralen,
i Analysens Sted. Hvor han skulde vise sin Styrke, springer hans
Svaghed frem.
Disse Ejendommeligheder viser sig i hele Bourgets store Produk-
tion, han forandrer ikke sin Fremgangsmaade, saa lidt som Milieuet,
han flytter blot om paa sine Brikker, saa der kommer nye Konstella-
tioner frem. Han analyserer stadig paa samme Vis, saaledes at han
ofte blænder, men dog stadig efterlader en Skuffelse. Skønt hans
Personers Sjæleliv stadig blottes, kommer man dem aldrig helt nær,
fordi man ikke selv faar Lejlighed til at leve med dem. Man er ikke
med i Handlingen og modtager derfor heller ingen Impulser fra den.
Bourget staar som et Skjold mellem Livet og Læseren, alting prel-
ler af paa ham. Paa samme Maade som Handlingen oversættes til
Analyse, fortrænges i Sproget Livets Bøjelighed og Farve af Reflek-
tion og Studium. Tonen er uforandret fra Bog til Bog, der er et Bib-
liothek eller et Kunstgalleri eller en Morallære mellem Begivenhederne
og Sproget. Dette giver Bourgets Romaner et vist Verdensmands-
præg. De forløber sig aldrig. Selv hvor Lidenskaberne raser højest,
findes ikke et eneste uoverlagt Ord, ikke en afbrudt Sætning, næppe
nok en afbrudt Linje. Meget ofte citeres Balzac, Stendhal eller
Shakespeare for at forklare en Følelse, og en Kvindes Udseende
skildres ved at sammenligne hende med et berømt Kunstværk
helst ét, der kun er berømt mellem Kendere — eller i en pseudo-
videnskabelig Jargon som denne (fra KcBflighedsbrøde)’. „Hendes
kastanjebrune Haar, der havde en lys Nuance, var beskedent skilt
ad i Midten ved en Skilning og dækkede halvt Panden, som næsten
var for høj — sandsynligvis Tegn paa, at hendes Evne til at lade
sig rive med var større end hendes Dømmekraft. Hun havde brune
Øjne, og hendes Teint var en blond Dames, den Slags Øjne, som
bliver nøddebrune eller sorte, eftersom Øjestenene trækker sig sam-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0282.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free