- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
271

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IX. Huysmans — Bourget — Slutning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

men eller udvider sig, og alt i dette Ansigt røbede Lidenskab, Energi
og Stolthed, ligefra Ansigtsovalens lidt for stærke Linje som frem-
hævede den nederste Del af Hovedets stærke Bygning til Mundens
stærke Linjer, og fra Hagen, der var en antik Medalje værdig, til den
næsten lige Næse, hvis Forbindelse med Panden var saa ædel.“Mm
e
de Sauve (i Cruelle énigme) ligner de Kvinder, der tegnes af den
lombardiske Skoles Mestre, navnlig Luinis og hans Elevers Hero-
dias-Skikkelser og Madonnaer. „Det var den samme fulde og store
Pande, de samme store Øjne og lidt tunge Øjenlaag, den samme
osv.“ Saa besværligt — og saa selvbehageligt — arbejder
Bourget uden at finde et eneste Ord, der fænger. Saasnart hans
Beskrivelser drejer sig om andet end Klæder og Stoffer og Møbler,
bliver de matte. Han kan hurtigt orientere sig i et elegant Kabinets
Halvmørke, han kender hver Stol og Portiere, og han har en næsten
kommisagtigt Kendskab til Damers Toilette, men saa snart man lukker
ham ud paa Gaden eller ud i Naturen, er han udeltagende. Han
skildrer f. Eks. en Foraarsaften i Paris: „Han var i dette Øjeblik
næsten i Udkanten af Boulevarden. De Spadserende kom og gik,
som var det højlys Dag. Vognene kørte hurtigt. Gassen oplyste
næsten fantastisk Bladenes nye Løv. Til højre, i Baggrunden, hæ-
vede Madeleinekirken sin dunkle Murmasse og Himlen blaanede,
fuld af Stjærner. Dette parisiske Billede morede Baronens Øjne
–––––-“x) Læserens morer det ikke!
Eller han afgør en Naturstemning ved et Citat: „Det var en af
de klare og milde Dage, der kaster et Skær af April over enkelte
Efteraarsdage i Paris, i Modsætning til andre Dage, der er altfor
kolde til Aarstiden. Der bølger i den rene Luft lidt af „Foraarets
usikkre Hæder", som der staar i et skønt Vers af Shakespeare."*
2)
I Virkeligheden betyder hverken Byen eller Naturen noget for
ham. Hvad enten han er i Paris eller London eller Rom sér han !
intet ud over det haandgribelige, han troer at have sagt alt, naar j
han nævner Huse, Træer, Vogne og Gadenavne, men nogen sjælelig ’
Forbindelse mellem Omgivelserne og Personerne findes ikke, saa-
snart Romanen kommer udenfor Stuerne. Naar han i Cosmopolis
skildrer Rom paa den Maade, at han nævner de Paladser, Kirker
*) Mensonges.
2 L’étape.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 18 03:53:21 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/natroman/0283.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free