- Project Runeberg -  Naturvetenskap och kristendom /
256

(1913) [MARC] Author: Frédéric Bettex Translator: Hanna Östberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: Translator Hanna Östberg is or might still be alive. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Vetenskap

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

samma formel kunna fatta de största världskroppars
och de lättaste atomers rörelser; intet vore för honom
ovisst, och såväl framtid som forntid vore för hans
blick närvarande». Och därpå undersöker
Dubois-Reymond vilka gränser för kunskapen, vilka olösliga
problem som skulle ställa sig i vägen till och med
för en sådan såsom en högst intelligent människa
tänkt ande och finner flere.

»Av problemen», säger han, »låta sig på det hela
taget sju urskiljas. Bland dessa kallar jag dem
transcendenta, vilka synas mig olösliga.

»Den första svårigheten är materiens och kraftens
väsen. Såsom min ena gräns för naturkunskapen är
den i och för sig transcendent. Alla
naturvetenskapens framsteg ha intet förmått, och alla ytterligare)
gagna till intet däremot. Ty till och med den
Laplaceska, över vår så mycket högre stående anden skulle
på denna punkt ej vara klokare, och vi erkänna
misströstande att vi här stå inför vår klokskaps gränser.

»Den andra svårigheten är rörelsens ursprung. Vi
se rörelse uppstå och förgå. Försöka vi därför tänka
oss ett urtillstånd, så komma vi därhän att föreställa
oss materien för oändlig tid sedan vilande och
likformigt fördelad i den oändliga rymden. Då en
övernaturlig stöt icke passar i vår begreppsvärld, så
fattas tillräcklig orsak till en första rörelse. Eller
också föreställa vi oss materien såsom av evighet i
rörelse. Då avstå vi redan på förhand från ett
förstående i denna punkt.

»Den tredje svårigheten är livets första uppkomst.
Jag ser ingen orsak att betrakta denna svårighet som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:11:18 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/natukrist/0260.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free