- Project Runeberg -  Naturvetenskap och kristendom /
313

(1913) [MARC] Author: Frédéric Bettex Translator: Hanna Östberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: Translator Hanna Östberg is or might still be alive. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Vetenskap

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

såsom en djävulsk makt i mänsklighetens historia. De
förra skildras hänfört redan av Paulus i Romarbrevet.
De senare ha förorsakat förföljelserna mot de kristna i
alla tider, och den vrede och det hat, varmed
nutidens materialister och anarkister sträva att utrota varje
tro, är också det ett erkännande! Båda två, tro och
otro, ha alltjämt i sitt vågsvall och raseri satt
människor i eld och låga mot varandra, ty Kristus säger:
»Jag är icke kommen för att bringa frid på jorden
utan svärdet!» Och återföra vi denna världshistoriska
motsättning till kampen mellan två mäktiga andliga
principer, så tro vi oss därigenom förfara
vetenskapligare, än då materialisten framställer tron såsom blott
och bart en villa och följaktligen tillskriver rena
inbillningar dess stora verkningar, som om sådana
oting skulle förmå att sätta värld och människor i
rörelse.

Vi kristna förklara världsalltet från förutsättningar
vilka även våra motståndare beteckna som åtminstone
tillåtliga. Till exempel den om en levande och
personlig Gud, vilken som »causa causorum» (orsakernas
orsak) en gång skapat världen ur sig själv. Då
professor Häckel[1] »avstår från kunskapen om den sista
och allra högsta principen», så medger han därmed
att en sådan finns, och just denna allrahögsta princip
kalla vi Gud. — Alb. Lange säger vidare:
»Professor Häckel betraktar självalstringen som en
oundgänglig, om än icke bekräftad hypotes. Om ni»,
skriver han, »icke antager hypotesen om självalstring,
så måste ni ta er tillflykt till en övernaturlig


[1] Natürliche Schöpfung, sid. 28.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:11:18 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/natukrist/0317.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free