- Project Runeberg -  Naturvetenskap och kristendom /
365

(1913) [MARC] Author: Frédéric Bettex Translator: Hanna Östberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: Translator Hanna Östberg is or might still be alive. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Materialism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

och hoppas på ett evigt liv, där även vi skola lysa
som solar, kalla de mörkmän och ljusets fiender!

Men de veta eller känna varför de behandla
kärleken ringaktande; ty kärleken tyder på det goda,
alstras och känner sig dragen till det och förutsätter
det goda, liksom hatet, alstrat av det onda,
förutsätter det onda; och genom riktig slutledning
kommer man från kärleken till en det godas Gud och
från hatet till en det ondas gud. Det goda och det
onda undkomma vi icke; liksom vårt lekamliga liv
oföränderligt består av dag och natt, så består vårt
andliga av gott och ont. Det vet också kejsaren
av Kina,[1] som sätter två ministrar över alla sina
ämbetsmän och mandariner, vilka ensamma ständigt ha
tillträde till honom, »det godas föredragande råd» som
berättar om den goda handlingen och förordar
belöning och »det ondas föredragande råd», som anmäler
det onda och fordrar straff för det. — Varifrån
härleder sig nu denna, enligt materialistisk
naturåskådning oförklarliga, världen i två hälfter klyvande
motsats? Ty man kan icke inse hur en atomrörelse kan
vara sedligt god eller ond. Ännu har det icke lyckats
någon att påvisa moralisk grundsats hos materien;
men ligger den icke i materien, varifrån och hur
kommer den då in i denna materias produkter? Eller låt
oss hellre genast framställa huvudfrågan: Hur
kommer då begreppet om en Gud, som belönar det goda
och straffar det onda in i världen, detta begrepp som
icke låter sig bortförklaras? Hur kommer det till att
urämnet eller den »ofelbara och allvisa» världsetern
skapar en Gud som påstår att detta urämne blott


[1] Skrevs före Kinas utropande till republik år 1912.
(Övers, anm.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:11:18 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/natukrist/0369.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free