- Project Runeberg -  Ett år i södern. Bilder från Italien /
49

(1883) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

iå den äktare än der i den allena saliggörande kyrkans »sanctuiu
sanctorum».

Det är ett märkvärdigt ruin, detta Sixtinska kapell, må du tro,

— icke så, mycket för sina messor och prester och kostymer, som för
sin plats i den stora menskliga utvecklingens egen historia. Se
omkring dig på dessa väggar! Iivart du ser, skall du finna spår af
konstens utbildning, upptecknade såsom råmärken i det moderna
måleriets historia, ltundt omkring kapellet hafva florentinerskolans
lifs-friska mästare under senare hälften af 1400-talet ända till Rafaels
lärare, Perugino, målat en krans af bilder med den förträffliga
naivitet, som utmärkte dem. Xu ser dock knapt någon på dem vidare;
man vänder ovilkorligen blicken mot taket och vrider gerna nacken
ur led, under det man beundrar Michel-Angelo’s kanske största
storverk, nämligen hans framställning af mensklighetens historia i
bibliska bilder, omgifna af de öfvermenskliga bilderna af profeter och
sibyllor, hvilka som andar från en annan verld sitta der uppe kriug
taklisten vaktande dessa vårt slägtes sublima ättartaflor. Och på
den väldiga fondväggen midt emot oss ha vi den verldsberömda
slutscenen i det drama, som börjar der uppe i loftet med Skapelsen,
nämligen Michel-Angelo’s Yttersta dom», förstörd af tiden,
nedsvär-tad af rök, öfverfyld med massor af nakna figurer, af den högsta
konst framstiilda i alla upptänkliga ställningar och vridningar,
storartad, beundransvärd, — men frånstötande och kylig äfven i bilderna
ur de saligas fröjd, hvilka ock iiro de minst intressanta.

För att få tillträde till denna helgedom under en sådan dag, då
påtven der skall läsa messan, måste man nödvändigt vara svartklädd
och uppträda i »il frac», såsom Europas konventionella kostym
kallas af italienaren, och det hjelper ej att göra som eu af mina
vänner, hvilken vek upp skörten på sin rock for att likna oss andra,
men skamligen afvisades, emedan schweizer-vakten med sina loögon
upptäckte bedrägeriet. Vi främlingar komma dock icke långt fram.
På fem eller sex stegs djup iiro bänkar för oss oinvigda aubragta till
höger och venster närmast ingåugen, och derpå kommer ett skrank,
som skiljer oss från sjelfva hufvudrummet, hvilket med sin fina, gröna
klädesmatta, sina dyrbart klädda, upphöjda bänkar, sin tron och sina
baldakiner är bestäiudt för kyrkans furstar. Imellertid ha vi kommit
fram till de båda schvveizer-gardisterna, hvilka som keruber bilda

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:45:02 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ncritalien/0058.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free