- Project Runeberg -  Ett år i södern. Bilder från Italien /
154

(1883) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vatten ur vanliga hinkar. Ah, det är ett välsignadt laiul, detta
Italien, och det var en herrlig stad, det gamla Orvieto!

Ännu större skäl till förtjusning och beundran fick jag följande
dag, då jag trädde framför domkyrkan, hvars fasad i dekoration är
en af de första byggnader, som finnas i verlden. Man var sysselsatt
att bygga henne i nära 200 år, från 1297 till 1664, och derför
erbjuder hon en profkarta på den italienska konstens utveckling och
förfall från Giovanni Pisano, som på 1300-talet i de naivaste reliefer
tramstält de företa menniskornas och Kristi historia, till dc sista
manieristerna, som vrida sönder menniskokroppen för framställningen
af sina onaturliga idéer. Och hennes fasad! Den är som ett enda,
ofantligt juvelsmycke af oförliknelig skönhet, när aftonsolen kastar
sitt sken öfver de storartade mosaikerna, glittrande på gyllene grund,,
samt de i guld och alla färger skiftande inkrusteringarna, som i
oändliga slingor löpa uppför de mångfaldiga pelarbandcn från
grunden ända upp till de gotiska gaflarnes yttersta spetsar. Det ligger
något obeskrifligt på en gång skönt och rörande i den kärlek,
hvarmed alla dessa tusen detaljer äro behandlade, och om man iifven på.
ett och annat i det inre märker flärd och koketteri, så öfverskyles
dock detta af det helas ädelhet.

Och när man slutligen inträder i ett stort kapell till höger, står
man bokstafligen slagen af den yttersta häpnad och beundran inför
de stolta fresker, som pryda väggarna. De äro utförda af Luca
Signorelli, en af ung-renaissancens ädlaste mästare. När man ser,
huru han framstält uppståndelsen, helvetet och den eviga saligheten,
börjar man fatta Michel-Angelos verk i Sixtinska kapellet. Dessa
fresker äro nämligen 70 år äldre än »Yttersta Domen». Mest
anslogs jag dock af en bild öfver de yttersta tingen, då tecken sker i
solen och månen och pest och elände komma öfver mensklighetcn:.
dessa scener äro framstälda med ett djup, en natursanning och en
poesi, så sublima, att konstens stora rike icke cger deras make.

Och af hvad anledning har all denna konst-ansträngning blifvit
gjord? llvarför har man lagt detta underbara tempel uppe på
höjden af den nästan otillgängliga klippan? Saken sammanhänger nära
med kyrkans historia. År 1203 händo i den lilla staden Bolscna
(ungefär tro timmar» väg från Orvieto) det bekanta miraklet, att en
prest, som icke troddo på transsubstantiationsläran eller läran om
brödets förvandling till Kristi lekamen efter instiktclseordens upp-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:45:02 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ncritalien/0163.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free