- Project Runeberg -  Ett år i södern. Bilder från Italien /
185

(1883) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

såg och studerade. Jag vill blott nämna tvenne konstnärer, hvilka
iiro Sienas stolthet, och detta med rätta, ty de kunna båda sättas i
jemnbredd med de högsta mästare, hvar och en inom sin konst. Den
ene är Baldassare Peruzzi, arkitekt och målare på en gång, en af
hög-renaissansens yppersta män, som byggt do ntmäiktaste palats och
kyrkor både här och i Roma, ehurn hans namn, som tillhör den
bästa tiden eller början af 1500-talet, under denna tids oerhörda
rikedom i Italien på snillen inom alla områden af don bildande konsten
skjutits i skuggan af de stora och allt uppslukande namnen Rafael,
Michel-Angelo, Lionardo da Vinci. Den andre store mästaren i Siena,
som delat Peruzzis öde, men liksom han står så högt inom konsten,
att inga andra än just dessa tre räcka öfver honom, är Soddoma, en
målare, som är så uteslutande bunden vid den ort, der han lefde,
att man på intet annat ställe kan lära känna honom, i synnerhet som
så få af hans arbeten (mest fresker) kommit utom Siena och
knappast ett enda penselstreck af hans hand förirrat sig norr om Alperna.
Du må nu ursäkta, men jag är alldeles kär i honom. Jag kände
honom något från Roma, der han i sin landsman Peruzzis intagande
palats, Villa Farnesina, målat Alexanders och Darii historia i de
älskvärdaste fresker. Men först här stod han klar för mig. Han har
något, som mycket liknar Lionardo i det outsägliga, mjuka, svanlika
behaget, om jag så får uttrycka mig, men han är djupare och
innerligare. Han andas en sinlighet, som är genomglödgad af den
varmaste kärlek, af den renaste känsla. I Sienas målarakademi råkade
jag och min amerikanare i ekstas infor en Kristusbild, enkel och
okonstlad, men af en skönhet och ett djup i uttryck och färg, af en
rörande poesi och en makt öfver hjertat. som från högsta jubel bragte
oss att försjunka i en stilla, kärleksfull åskådning. Ser du, det är
mest för denna otydliga, skadade, illa belysta bilds skull, som jag
dröjer så länge vid Soddoma och alltid med en känsla af värme och
trygghet kommer åter till honom. Det är, som om jag lockades att
bli en bättre menniska, när jag tänker på Soddomas ensamme,
öfver-gifne, gisslade, vid pelaren bundne, men himmelskt tålige och
nmler-gifvet lidande Kristus. Finnes dess make i verlden? Är Lionardos
bättre? Vi få se.

Det har varit en fröjd utan like att vandra om i denna
märkvärdiga stad. Icke den minsta tillfredsställelsen har jag haft, när jag
efter något letande kommit in i en kyrka och sökt upp ett altare i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:45:02 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ncritalien/0194.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free