- Project Runeberg -  Ett år i södern. Bilder från Italien /
217

(1883) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ännu några ord från Milano, som jag aldrig tyckes komma att
lemna! Jag liar under de senare dagarne gjort tvenne intressanta
utilygter. Den ena var till La Certosa, ett kloster nära Pavia, hvilket
i konstnärlig utstyrsel kan anses såsom ett verldens underverk. Det
anlades i slutet på 1300-talet af Galeazzo Visconti såsom försoning
tor ett af honom begånget mord. I stilen en blandning af romanska
och gotiska element med ungrenaissance, äro dess kyrka och
klostergård så öfversållade af den rikaste prydnad i skulptur och målning,
att man vid åsynen deraf står alldeles häpen och rådvill. Och hela
detta öfverfiöd af bilder i marmor, olja och al fresco, mosaik i >pictra
dura» och dyrbara stenar, af pelargångar med torra cotta-dekoration
och arkitektoniska detaljer i den bästa smak, — hela detta millioner
värda, palatslika kloster, med sin makalösa kyrka är nu till för — 33
Karthäusei-munkar. Kyrkans fasad räknas för Italiens yppersta
dekorativa praktstycke, näst Orvietos domkyrka.

Men nu kommer jag till min andra uttiygt, om hvilken jag ville
säga några ord, innan intrycken blifvit bortblandade af annat. Jag
har nämligen sett något, som jag ville kalla jordens paradis, om det
ej vore tvärsäkert, att det egentligen låg i närheten af Himalaya och
icke nedanför Monte Rosa. Jag har varit uppe vid sjöarna. I dimma
och köld begaf jag mig en morgon på jernväg till Como i sällskap
med femton smalbenta prestkandidater, hvilka i den stora waggonen
framtogo sina böcker och »gjorde sin religion» pa murgonqvisten, alla
mumlande på en gång som barn i en folkskola. Ankommen till Como
vid södra änden af den likbenämnda sjön, sysselsatte jag mig först
med den vackra domkyrkan. Föreställ dig, — nej, föreställ dig icke,
ty det hjelper ej. Nog af, jag var stormförtjust, och i kyrkans clior
hade jag en njutning, om hvilken den kan ha ett begrepp, som vet,
huru ett stycke äkta renaissance smakar ofvanpå all modern barock.
Liksom Beethoven byggt sin c-moll symfoni på fyra toner, eller som
Mendelsohn fått ihop Hebridernas underbara tonverld af ett tema
om sex noter, så har Rodari, en byggmästare i början af 1500-talet,
ur ett enda enkelt motiv utvecklat ett clior, som är ett af de vackraste
jag sett Men huru clior och tvärskepp afslutas i tribuner med
half-kupoler, huru de kasetterade tiinnhvalfven skäras af en på pedentiver
hvilande, högrest kupol med tambour (cajjisce! du begriper?)... allt
detta skall jag en gång visa dig på det tydligaste med fyra
takpannor och en spilkum, liksom jag då äfven skall visa dig de un-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:45:02 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ncritalien/0226.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free