- Project Runeberg -  Ett år i södern. Bilder från Italien /
228

(1883) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

April.

Sedan jag mi vandrat mig trött i Yenezias oändliga galleri, der
verldens ypperste färgkonstnärer (med särskild tonvigt på, ordet fcirg)
fylt de största dukar i verlden, kan jag i solvärmen intet annat göra,
medan jag väntar på middagen, än språka. Jag vill visst icke föra
dig genom galleriets alla salar ocli visa ctig den venetianska skolans
lysande utveckling från äldsta tider genom en mängd kraftfulla,
realistiska konstnärer i de äldre florentinarnes stil till det öfverdådiga
slöseriet med ljus och prakt och en förvillande härmning af det
gladaste sinliga lif i slutet af sextonde århundradet. Men skolan
har en jätte, som i storhet och kraft räcker upp i jemnbredd med
Rafael och Michel-Angelo och i långt lif och produktivitet
öfver-träffar dem, nämligen Tizian. Galleriet i Venezia innesluter hans
yppersta skapelse, hela skolans största mästerverk, i hvilkct hennes
glada fröjd åt det verkliga lifvet sammansmält med en hög och
allvarlig stämning: jag menar Tizians »Assuntas> eller Marias
himmelsfärd, hvilken torde vara den enda bild, som kan komma i jemförelse
med den kristna målarekonstens högsta kyrkliga triumf: Rafaels
Sixtinska madonna. Sådana englar, som omgifva den herrliga
nppåt-sträfvande Maria, hafva hvarken Rafael eller Correggio, eljest de
förnämsta framställarne af den barnsliga oskulden och skönheten, kunnat
göra bättre. I samma sal stannar man med rörelse framför den
store mästarens första, ungdomliga bild, vid hvars sida hänger den
Kristi grafläggning, som ännu sysselsatte den nittionio-årige gubbens
darrande hand, när han ändtligen fälde sin pensel, träffad af pestens
giftiga ande.

Det var andra tider, då denne målarnes furste och furstarnes
målare frejdade sin mäktiga fädernestads vidtborömda namn. Xu är
det slut med den gamla herrligheten. Våra dagars venetianare ha
föga gemensamt med den ande, som lifvade de familjer, hvilkas namn
voro inskrifna i republikens »gyllne bok». Intet står qvar mer än
staden sjclf; dess underbara palats, hvilka liksom sällsamma kristaller
tyckas uppvuxna ur vågen for att i den åter spegla sin fantastiska
prakt, stå tomma och öfvcrgifna med tillspikade fönsterluckor, —
»liksom utblåsta, glänsande ägg, ur hvilka inga ungar vidare kunna
utkläckas; iifven Firenze, Roma och Gcnova äro icke mera hvad do

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:45:02 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ncritalien/0237.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free