- Project Runeberg -  Ett år i södern. Bilder från Italien /
244

(1883) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

den brusande Reuss öfver Teufelsbriicke in i vinterns region vid
A11-dermatt, och uppe på S:t Gotthards hjessa herskade en sådan
vinterköld med tjocka, storm och nederbörd af tumslånga ispiggar, att han
trodde sig snarare vara vid Spetsbergen än i närheten af Karl den
stores herberge uppe på vattenskilnaden mellan Medelhafvet och
Nordsjön, mellan Rhens och Pos bifloder. Tio minuter senare rullade
vagnen med blixtens hastighet nedför den svindlande trappvägen in i
Italien vid sidan af den skummande safirblåa Ticino och under en
himmel så varm och klar, att den tycktes kunna smälta de bländande
silfverhvita snötoppar, hvilka afteckna sig mot dess herrliga bakgrund.

Genom Ticino’s dal gick färden vidare, först till Biasca med
diligence, sedan öfver Bellinzona till Locarno vid norra ändan af Lago
maggiore på jernväg, derifrån till Luino öfver sjön med ångbåt, men
utan att Monte Rosa denna gång behagade visa sin blanka
silfver-hjelm i skyarna, och slutligen från Luino till Lugano, den lilla
vänliga staden i Europas paradis, en herrlig aftonfärd med vetturin.
Der fingo vi vår första munfull italienska, och i Lugano gjordes det
första uppehållet.

För femton år sedan hade han der tagit afsked af den
italienska konsten i en af dess yttersta utposter mot norden; der fick nu
den norr ifrån kommande den första smakbiten af denna konst, dels
i den graciösa renaissance-fasaden till kyrkan S. Lorenzo, som med
sin dekorativa rikedom påminner om den norditalienska
ungrenais-sancens verk, dels och i synnerhet genom den i Luino födde
Bernardino Luini’s år 1529 i kyrkau Santa Maria degli angeli målade
berömda passionsbild.

Denna stora fresk af Lionardo da Vinci’s förnämsta lärjunge,
hvilken upptager en hel, på öppna rundbågar hvilande vägg, som
af-delar kyrkan i ett främro och ett bakre rum, omfattar omkring
hundrafemtio figurer och framställer en mängd scener, med korsfästelsen
på första planet såsom medelpunkt och många herrliga detaljer i
enskilda figurer, såsom framför allt den i vanmakt fallande madonnan
och den rörande Johannes med sin kraftigt bedyrande åtbörd vid
foten af Kristi kors. l’å den äldre konstens naiva sätt äro här
inom samma ram hopförda Here scener ur Kristi lidandes historia,
såsom törnekröningen, vandringen till Golgata, gralläggningen,
uppståndelsen och himmelsfärden; men den barnsliga tro och den
hjertgri-pando naturlighet, som komma åskådaren till mötes från denna 3f)0

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:16:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ncritalien/0253.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free