- Project Runeberg -  Ett år i södern. Bilder från Italien /
247

(1883) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

berömda palatsen af honom och hans lärjungar med de
beundransvärda, terrassformigt anlagda gårdarna och trapporna, möter man i
Genova tvenne konstnärer, som väl återfinnas på andra håll i Italien,
men som man möjligen icke vidare återfinner på sin väg genom landet.

Den ena var renaissance-bildhuggaren Matteo Civitali (1430 — 1501),
som egentligen tillhör det lilla vänliga Lucca och är en af de bästa
och renaste representanterna för denna tids stil, begåfvad med en
sällsynt skönhetskänsla och särdeles i det dekorativa visande en
storartad frihet i figurerna, som sätter honom jemnbördig vid sidan af
de bästa samtida konstnärer. I Genovas katedral, S. Lorenzo, har
man tillfälle att beundra honom i Cappella di S. Giovanni Battista,
som till följd af de derstädes under korstågen nedlagda relikerna
efter döparen hölls i stor helgd och pryddes med ypperliga figurer af
Civitali, storartade i karakteristik och uttryck samt valda med
af-seernle på döparens historia.

Den andre konstnären, som här särskildt må uppsökas, är Perino
del Vaga, Rafaels lärjunge, hvilken med utmärkta fresker prydt det
iifven i arkitektoniskt hänseende betydande Palazzo di Andrea Doria,
bygd t 1521) åt republikens berömde general af Perino del Vaga och
Fra Montorsoli. Perino del Vaga, som egentligen hette Pietro
Buo-naccorsi, har dessutom med dekorationer och fresker, hvilka höra till
de bästa i Genova, utstyrt det vid hafsstranden liggande villalika
palatset. Man möter dessa hans arbeten först i en stor försal, der
han i taket målat medaljonger med triumfbilder och i lunetterna
symboliska figurer och mytologiska gudomligheter. Dernäst är
trappan fyld med dekoration i den stil, till hvilken llafael och hans skola
funno förebilden i Titi t hermer, och som af honom användes i
Vati-kanens loggier. Vidare kommer en loggia i den öfre våningen, der
Perino målat stora bilder ur slägten Dorias historia samt i lunetterna
genier, »putti», och scener ur den romerska historien, alltsammans
ypperligt utfördt i Rafaels anda. Slutligen återfinnes konstnären i
den vackra Jupiter-salen, der en stor medaljong, framställande
Jupi-ter, som med blixten nedslår giganterna, är af honom målad.
Dessutom äro alla friser och stuckomament utförda efter hans utkast.

Efter en längre färd längs med tlliviera di levante» eller östra
kusten af Genova-golfen, en färd, som genom nittionio tunnelar gick
lika mycket under som ofvan jord, hvarigenom den resande beröfvas
möjligheten att njuta något af de herrliga utsigterna öfver Liguriska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:45:02 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ncritalien/0256.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free