- Project Runeberg -  Ett år i södern. Bilder från Italien /
250

(1883) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hans tjenst en hederlig droskkusk, som frenetiskt kastar sig in på
politik, under det han för honom ut till konungens jagtpark, »Ze
cascine», med sina tusentals pinier och inhägnade djur, eller kanske
ända ut till den längre bort skymtande hafskusten, der i forna
dagar Pisas flotta låg, sedan hon besegrat genovesarnes. Och till sist
går han må hända, om han har någon sympati för Italiens nyare
historia och de män, som förberedt dess enhet och frihet, ett
ögonblick in på »Café dell’ Ussero» nära Nettuno, odödliggjordt genom
Giuseppe Giusti och hans berömda sång »Memorie di Pisa».

Men allt har en ända. Södern lockade, och så bar det af till
Siena. Der återupplifvades bekantskapen med en af Italiens mest
karakterfulla medeltidsstäder. Läget är förtjusande. På en
stjern-formig bergkulle med tre uddar, midt i den fruktbaraste och mest
omvexlande trakt, omgifven af lummiga trädgrupper och smyckad i
utkanterna med de egendomliga källor eller brunnshus, af hvilka
»Fontebranda» är nämnd redan i Dantes »Inferno*, utbreder sig
staden med sina trånga, slingrande gator, sina herrliga palats och
många kyrkor.

Främst bland dessa står katedralen, en af de yppersta kyrkor i
italiensk gotik, vida berömd för sin fasad, hvars prakt endast viker
för det närbelägna Orvietos domkyrka. Sedan 1863 har man här i
närheten af kyrkan inrättat ett museum i dess byggnad shytta, »Opera
del duomo», der man nu inrymt antika och medeltida bildverk af
sten samt äfven återstoden af den berömda »Fontc gaja» på den
stora piazzan, af Jacopo della Quercia, en mästare, som med detta
arbete gör Lorenzo Ghiberti platsen stridig såsom den äldste
rcnais-sance-bildhuggaren. Den härstammar från 1419, medan Ghiberti’s
berömda portar äro utförda forst efter 1420. Den nu varande Fonte
gaja är ett modernt arbete, dock cftergjordt efter den gamla formen.

I Opera del duomo förvaras äfven ritningarna till kyrkogolfvets
underbara dekorering. Denna består dels af »graffito» (inristad
teckning med svart fyllning), som var det första sättet att pryda golfvet,
dels af verkligt musiviskt arbete, som fulländades af Beccafumi i
början af 1500-talet, i det han använde olika inarmorarter, livit för ljusa
partier, grå for halfdager, svart för skugga, så att det hela ser ut
som ett kolossalt chiaroscuro-måleri, men i en stil, som genom
förträfflig komposition och ädel teckning ställer dessa golfprydnader som
mosaiker vid sidan af antikens. Att denna ädla konst för öfrigt icke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:45:02 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ncritalien/0259.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free