- Project Runeberg -  Ett år i södern. Bilder från Italien /
251

(1883) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

är utdöd i iena, visade sig i de förträffliga kartonger och färdiga
bilder, som af en modern mästare, professor vid akademien i Siena,
hvars namn tyvärr fallit ur minnet, blifvit utförda för att inläggas i
sådana delar af gulfvet, som sedan gamla tider stå tomma, Särskildt
beundrades en i stor stil komponerad och mästerligt utförd graffito,
framställande Elias’ himmelsfärd. Äfven den antika marmorgrupp af
de tre gratierna, som en gång hittades i Roma och af kardinal
Fran-cesco Piccolomini, sedermera påfven Pius III, skickades till »La
li-hreria», biblioteket i Sienas dôme, finnes nu här. Ar 1803 stodo
dessa behagens representanter, visserligen lemlästade, men dock ännu
strålande af antik skönhet, midt i den kristna katedralens berömda
bokrum, omgifna på väggarna af Pinturicchio’s litliga fresker och i
bokskåpen af Italiens kanske rikaste samling af miniatyrprydda
mess-böcker.

För öfrigt utgöres Sienas stolthet af tvenne bland högrenaissancens
yppersta konstnärer, Soddoma och Baldassare Peruzzi. Soddoma, den
i färgens glöd samt uttryckets skönhet och innerlighet om Lionardo
påminnande mästaren, uppsöktes först i Sienas Palazzo pubblico, det
ståtliga rådhuset i gotisk tegelstil, der knappt en vrå finnes, som ej
är höljd af målningar, af hvilka de bästa härstamma från den nämnda
mästaren. Så hans berömda »Uppståndelse» i Sindacos rum, och i
Sala del eonsiglio hans än mera berömda tre ensamma figurer, S.
Ansano, S. Yittorio och Bernardo Tolomei, i hvilka själsadel och ideal
fromskönhet sammansmält till ett oförlikneligt helt. Yidare
uppsöktes mästaren i S. Bernardino, der han målat Marias presentation i
templet och hennes kröning, och i S. Domenieo, der han i S.
Cateri-nas, Sienas helgons, kapell framstält det högsta, hvartill han i
monumentalt måleri kommit, nämligen S. Caterinas vanmakt och S.
Ca-terina mottagande hostian af en engel. Slutligen är Soddoma äfven
vackert representerad i Sienas tafvelgalleri, som för öfrigt innehåller
en väl ordnad historisk samling af sienesiska målare från Duecio di
Buoninsegna ned till högrenaissancens män, bland hvilka Soddoma
intager första platsen. En sådan Ivristus-figur som i hans från
klostret i S. Franeeseo tagna fresk, framställande vFlaggellatio» "(Kristus
gisslas, bunden vid en pelare), finnes knappt inom hela konstens verld,
hvad beträffar storartadt uttryck af nndergifvet och dock manligt
lidande.

Den andre store sienesaren, Baldassare Peruzzi, är mest känd

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:45:02 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ncritalien/0260.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free