- Project Runeberg -  Ett år i södern. Bilder från Italien /
259

(1883) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

enligt hvilken den allra äldsta konsten också var den ädlaste och
äktaste.

Vistelsen i Koma afbröts af ett besök i Napoli och Pompeji.
Det stolta Museo nazionale, som förnämligast tog uppmärksamheten
i anspråk, var i flere hänseenden lika primitivt nu som år 18G2.
Framför allt förefaller det besynnerligt, att de herrliga antikerna i
de flesta fall befinnas placerade på fotställningar, hvilka bestå af råa
murstycken, ofta utan all afputsning, alltid utan något slags
profilerad t listverk såsom afslutning upptill. En stark dragningskraft
ut-öfva ännu alltid i detta museum de pompejanska målningarna, äfven
vid sidan af de antika skulpturverken. En sådan rikedom på
skönhet, en sådan ädelhet och gratie, en sådan osökt naturlighet och
friskhet, som andas ur dessa framställningar, ehuru enligt all
sannolikhet verk af underordnade målare, hvilka dock, genomträngda af
det skönhetslif och fostrade i den skönhetsluft, sqiii tillhörde det
gamla Ilellas, bringa till och med Rafael, Tizian och Correggio till
glömska. Efter en vandring genom de anspråkslösa salar, i hvilka
sådana mästerverk som Medea, Orestes och Pylades, Achilles och
Briseis, Chiron och Achilles, Ilerkules och Omphale och så många
andra, halft förbleknade antika bilder nu gömmas, gitter man knapt
kasta en blick på den moderna konstens heroer, som dväljas en
trappa upp i de mera prydliga gallerigemaken. Men utom de stora
kompositioner, som gifva oss ett återsken af den antika
målarekonstens förlorade mästerverk, eger denna samling att uppvisa en
outtömlig rikedom af det slags skapelser, som utgöra antikens allra
egentligaste adelsmärke, nämligen dekorativa detaljer af ovansklig
skönhet. Yid sidan af denna rikedom sjunker renaissancen i stoftet,
utom det att dess bästa motiv äro sprungna ur antikens rot.

Men dessutom eger Napoli sina ypperliga marmorbilder, bland
hvilka särskildt må framhållas mängden af små, äkta helleniska
reliefer i ädlaste stil, samt slutligen sina bronser, hvilka både i antal
och beskaffenhet öfverträffa alla andra samlingar i Italien och i de
flesta fall härstamma från llerculanum och Pompeji. Numera äro
dessa ordnade i fyra salar och liafva under de senare åren blifvit
tillökade med flere betydande fynd, bland hvilka det yppersta torde
vara den lilla, allmänt kända statyett, som blifvit kallad Narcissus.
Den uppgräfdes 1862 i Pompeji och är utan tvifvel ett af de finaste
bronsverk vi ega af grekiskt arbete. Italienarne hafva ansett honom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:45:02 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ncritalien/0268.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free