- Project Runeberg -  Ett år i södern. Bilder från Italien /
264

(1883) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

marmorverk, hvilken der förvaras efter utställningen vid den stora
festen till mästarens minne, i väntan på, den nya lokal, i hvilken de
jemte andra arbeten af honom skola förenas till ett
Michelangelo-museum i likhet med Thorvaldsens i Kjöbenhavn. På grund häraf har
en märklig förändring försiggått vid Piazza della signoria, i det
nämligen Michelangelo’s kolossala »David» blifvit från den plats framför
Palazzo vecchio, som han innehaft i nära fyrahundra år, flyttad bort
for att inrymmas i det nya museum, men står under väntetiden
inhyst på en gård i konstakademiens hus, — en föga värdig plats för
ett konstverk, som borde fått behålla sitt af ålder bestämda rum eller
på sin höjd flyttas in i Loggia de’ lansi bland öfriga der befintliga
florentinska konstverk, i fall nämligen, såsom det blifvit sagdt,
stoden skulle ha lidit af att stå under bar himmel. Den ersättning,
man tills vidare fått, består deri, att på den ofantliga plats, som
blifvit anordnad å bergplatån nedanför S. Miniato och kallas Piazzale
Michelangelo, en kopia i brons af David är uppstäld. Den
ungdomliga bilden afteclcnar sig mörk och kolossal på den branta höjden
mot den sydliga himmelen, och den står der, omgifven af de liggande
figurerna från Mediceemas kapell, Dag och Natt, Gryning och
Skymning, såsom sockelbilder. Det är anläggningen af denna plats med
tillhörande promenader, planteringar och väldiga körbanor i milslång
sträckning, som kanske mest bidragit att bringa staden Firenze på
ett sådant obestånd, att kommunen för ej länge sedan nödgats
inställa sina betalningar.

En af de förnämsta nyheterna i Firenze är dock restaurerandet
af det herrliga Bargello, det forna sätet för stadens styrelse, som nu
blifvit inrättad t till ett florentinskt nationalmuseum. Detta
ärevördiga palats, som sedan 1200-talet var säte för stadens poäesta, vardt
sedermera statsfängelse och sist museum. Ar 1859 började man
återställa det i dess gamla medeltidsprakt; år 1805 inreddes det till ett
museum, i hvilket främst renaissancens bildhuggarckonst är på ett
utmärkt sätt representerad. Allt, som funnits spridt på många andra
håll, är här sammanfördt och ordnad t i de gamla stilfulla salarne.
Så möter man hiir Luca della Jlobbia, den ädla bildaren i glacorad
lera, i inånga af hans mest glänsande arbeten; likaledes äro
Donatello och Michelangelo samt dennes ledsamme mcdtäflare Baccio
Ban-dinelli, och derjemtc Ghiberti och Andrea Ycrocchio, Benvenuto
Cellini och Giovanni da Bologna, med ett ord alla do förnämste af den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:45:02 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ncritalien/0273.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free