- Project Runeberg -  Ett år i södern. Bilder från Italien /
265

(1883) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

florentinska bildhuggarekonstens mästare från renaissancens olika
skeden der representerade.

Slutligen hafva i senare tider åtminstone ett par af de många
kyrkor i Firenze, som saknade fasader, ändtligen fått sådana,
antingen färdiga eller faststälda. Främst står här Firenze’s Pantheon, S.
Croce, hvars fasad 18G3 vardt fullt färdig och aftäckt. Den är en
rikt inkrusterad marmorfasad af äkta italiensk form, för hvilken ett
utkast af Cronaca från slutet af 1400-talet legat till grund.
Framför denna fasad reser sig också en år 18G5 aftäckt bildstod af Dante,
ett verk af bildhuggaren Pazzi, dock utförd i en stil, hvilken liksom
så mycket annat af den moderna italienska bildhuggarekonsten icke
tillfredsställer, emedan det hela, ehuru vittnande om bravur, gör ett
tomt intryck och, ehuru det sträfvar efter karakter, dock förefaller
banalt och ihåligt.

Den andra florentinska kyrka, som nu förses med fasad, är sjelfva
katedralen. Giotto hade, såsom ofvan är berättad t, redan 1332 gjort
ett utkast och begynt utförandet deraf, så att han med sin byggnad
kommit upp öfver portalerna. År 158G nedbrötos dessa fragment för
att lemna rum åt en modern fasad, hvilken dock lyckligtvis ej vardt
utförd. Två gånger öfvermålades sedan den nakna tegelväggen med
skenfasader, och spår af dessa qvarstodo ännu 18G3, då den förut
omtalade stora täflan utlystes, ur hvilken såsom slutresultat den
fasad framkom, som man nu håller på att utföra.

Från Firenze gick hemfärden öfver Bologna, der under ett par
regniga och mörka höstdagar studier utfördes, så godt detta lät sig
göra i det egyptiska dunklet. För resten var allting sig likt der,
blott att den personliga säkerheten på gatorna var något större. De
herrliga palatsen från renaissancens olika skeden voro ännu lika
hänförande som fordom, och de hade äfven lemnat förebilder till en del
nyskapelser af verkligt värde. Ingen rättrogen försummar väl att
af-lägga sitt vördnadsbesök inför Rafaels Santa Cecilia och Francesco
Francias hederliga madonnor, och författaren hade sin privata glädje
att i museet vid sidan af dessa återse den förunderligt intagande
oskuldsfulla lilla Magdalena i långt hängande hår och röd fotsid
kappa af Timoteo della Yite.

Från Bologna företogs en utflykt till Ferrara, som han förra
gången ej fick tillfälle att besöka. Med så mycket större ifver och lust
studerades 1111 dess för medeltidskonsten och för förmedlingen mellan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:45:02 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ncritalien/0274.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free