- Project Runeberg -  Ett år i södern. Bilder från Italien /
266

(1883) [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

östern och vestern så ytterst vigtiga kyrkobyggnader och mosaiker.
Först uppsöktes den ensamt för sig sjelf i den sumpiga ödemarken
belägna basilikan S. Apollinare in Classe, den enda återstoden af
Ra-vennas forna hamnstad, Classis, vid Adriaterhafvets strand, men nu
liggande ett godt stycke uppe på kusten. I henne har man ännu en
trogen afbild af den gammalkristna basilikan, men i former, som äro
sjelfständigare än i de romerska basilikorna, emedan man här i
Ra-venna måste göra allting nytt och direkte, i brist på färdiga antika
kolonner och kapitäler, af hvilka som bekant basilikorna i Roma
sam-mansattes. Derjemte prunkar hon med en utstyrsel i mosaik,
sär-skildt i bågfyllningarna ofvanför arkaderna, bestående af en lång följd
af gammalkristliga emblem, symboler och monogram, hvilken samling
torde vara en af de rikaste i sitt slag.

Vidare uppsöktes den gamla domen, erkebiskopliga palatset med
sitt vackra Capella domcstica, de båda underbara baptisterierna, S.
Apollinare nuovo med den stora frisen af högtidligt framåt altaret
vandrande helgon i en lång herrlig procession, förebilder till
Hippo-lyte Flandrins fris af samma art i basilikan S:t Vincent de Paul i
Paris, slutligen Galla Placidias obeskrifligt herrliga, af färger och
guld i mosaik glänsande grafmonument och den märkvärdiga
åttkantiga kyrkan San Vitale, med den första ansatsen till en kupol öfver
en basis, som bestod af en rätlinig figur (förut alltid slagen öfver en
cirkel), således med de första ansatser till de förmedlande hvalfdelar,
som arkitekterna kalla svicklar eller pendentiver.

Men man måste afstå från försöket att ingå i en beskrifning af
dessa uråldriga minnesmärken med deras storartade mosaikprakt,
framkomna under de århundraden, då Ravenna var först kejserligt
romerskt, sedan kungligt östgotiskt och sist östromerska exarchcns
residens. Här är det sista gången antikens ando visar sig, ännu i
döden kraftfull och lcfvande, och en fläkt af grekisk skönhet spåras
på flere håll, men främst i Galla Placidias grafkapcll, hvars
mosaiker stå långt öfver de samtidiga romerska i uppfattningens lyftning,
i teknikens förträfflighet, i färgharmoniens glans, i figurernas
teckning och framför allt i dekorationens oförlikneliga skönhet. Ku
sådan ¡idel Kristus, framstiild under den gode herdens gestalt, söker
man förgiifves bos samtiden, och den lilla byggnaden, som iinnu står
<|var i sin ursprungliga form, iir anlagd år *1*10 c. Kr.; sådana
akan-thusblad och rankslingor, som här på högblå grund äro utförda i cn

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:45:02 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ncritalien/0275.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free