- Project Runeberg -  Indianliv i El Gran Chaco. (Syd-amerika) /
35

(1926) [MARC] Author: Erland Nordenskiöld
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

åtlydd av de andra, mer än de behaga. När en vit man
kommer till en indianby, tages han emot av hövdingen
och bruket fordrar, att denne skall ha en gåva. Detta är
likväl något, som synes mig uppfunnet på senare tider av
de vita själva. Den vite har behövt en bestämd person att
underhandla med i byn och har därför tagit vara på
hövdingeinstitutionen och utvecklat den.

Hövdingevärdigheten synes i regel gå från far till son.
Är sonen minderårig, d. v. s. enligt indianskt begrepp, ej
en äldre, gift man, när fadern dör, utövas den likväl
interimistiskt av en äldre släkting. Ganska ofta, särskilt efter
krig, då männen haft tillfälle att visa vad de duga till,
uppstå nya hövdingar.

Bland ashluslayhövdingar, som jag känt, märkas Toné,
Mayentén, Mocpuké, Aslú, Mentisa och Chilán; bland
choroti Attamo av ashluslaysläkt, Kara-Kara, Éstehua och
Tula. De flesta av dessa voro gamla gubbar, som tydligen
närmast regerade över barn, barnbarn, syskon och
syskonbarn.

Stor makt i byarna har tolken, när en sådan finnes. Han
talar spanska och underhandlar med de vita. Bland
choroti finnas flera sådana spansktalande individer, bland
ashluslay ej en enda.

Ett betydande inflytande har även medicinmännen. Man
bjuder dem på mycket mat och behandlar dem sålunda
väl. Aldrig har jag hört, att en medicinman samtidigt
varit hövding.

Det finnes i choroti- och ashluslaybyarna ingen
klasskillnad, liksom det icke finnas rika och fattiga. Är magen
full, då är man rik, är magen tom, då är man fattig. Vi
äro alla bröder, är grundtanken i samhällsbyggnaden hos
dessa människor. De leva i nästan fullständig kommunism.
Skänker man en choroti- eller ashluslayindian två skjortor,
skänker han säkert bort den ena och kanske den andra
också. När en indian får ett bröd, delar han det i småbitar,
så att det räcker åt alla. Jag glömmer aldrig en liten

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:17:49 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/neindian/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free