- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / 1800-talsutgåvan. 2. Barometer - Capitularis /
1029-1030

(1878) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Brahman (Brahma), Brahmanism, Brahmaner (l. Braman, Brama, Bramanism, Bramaner) - Brahmaputra l. Bramaputra ("Brahmas son"), en af Asiens största floder - Brahmin. Se Brahman - Brahmo somaj l. Brama samaj ("Brahmans kyrka") kallas ett indiskt religionssamfund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

af Vischnu och Siva – ursprungligen
gudomligheter, som tillbedits af olika sekter och i
olika delar af Indien –, och så bildade sig en
gudomlig trefald (trimurti). I denna
representerade Brahman den skapande kraften, Vischnu
den uppehållande kraften, det ständigt i nya
former framträdande lifvet, och Siva den
förstörande kraften, som förmedlar det ändligas
återgång till det oändliga.

I närmaste samhand med hela denna
verldsåskådning står kastväsendet. De särskilda
stånden anses nämligen stå på olika
emanationsgrader, så att de högre stå gudomen närmare.
Om brahmanerna l. brahminerna (sing.
brahman, egentl. bedjare, ej brahman, som är
namnet på guden), prestkasten, hvilka utgöra
det högsta ståndet, tros, att de hafva framgått
ur Brahmans hufvud; de öfriga stånden sägas
hafva utgått från mera underordnade lemmar
af denne guds kropp. Detta stånds uppgift är
att upprätthålla brahmanismen i dess renhet.
Medlemmarna studera derför vedas och sörja
för offren samt för hela kulten. De göra
derjämte tjenst som furstarnas rådgifvare, såsom
bisittare i domstolarna och såsom läkare. Redan
i en aflägsen forntid trängde de i bakgrunden
sin farligaste medtäflare, krigarekasten, och fingo
de indiska samhällenas hela ledning i sina
händer samt gåfvo prägeln åt hela det indiska
lifvet. Enligt lagarna skall en brahmans lefnad
innehålla fyra perioder. Under den första –
han kallas då brahmatsjâri – studerar han de
heliga skrifterna; under den andra, såsom
grihastha, lefver han i äktenskap; under den tredje
perioden – som inträder, när hans äldste son
blifvit yngling och genom anläggande af det
heliga snöret inträdt såsom aktiv medlem i kasten
– skall han, såsom vanaprastha, lefva ett
eremitlif under andakt och bön. Slutligen kommer han
till gudomlighetens åskådning och återvänder
såsom sanyasi ren till Brahman, hvarmed den
fjerde perioden tager sin början. – Brahmanen
bär såsom tecken på sin värdighet ett heligt
snöre kring halsen. A. F. Å.

Brahmaputra l. Bramaputra ("Brahmas
son
"), en af Asiens största floder. Hon rinner
upp i Tibet, på norra sidan af Himalaja, i
närheten af Indus’ och Ganges’ källor, och flyter
först mot ö., under namnet Yaru-zang-bo-tsiu,
utefter bergskedjan, böjer sig derefter mot s.,
genombryter berget, flyter under namnet Dihong
genom Assam och får först i Hindostan namnet
B. Längden 2,933 kilom. (omkr. 400 mil).
Denna flod upptager en stor mängd bifloder och
förenar sig, nära sitt utlopp, med Ganges,
tillsammans med hvilken hon bildar ett vidsträckt
delta. B. är ganska vattenrik och afsätter vid
utloppet mycket slam. Under stigningen (från
April till Aug.) inträffa ofta stora
öfversvämningar. B. anses, liksom Ganges, af hinduerna
för en helig flod.

Brahmin. Se Brahman.

Brahmo somaj l. Brama samaj ("Brahmans
kyrka") kallas ett indiskt religionssamfund, som
framgått ur en renad, till monoteism utvecklad
brahmanism. Dess upphofsman är Rahm Mohun
Roy
(f. 1772, d. 1833), hvilken, efter att hafva

studerat hinduernas, parsernas,
muhammedanernas och de kristnes religionsurkunder, förkastade
den indiska polyteismen såsom falsk och
grundade en religiös kult, som skulle vara en dyrkan,
af "det eviga, outgrundliga, oföränderliga
väsendet, alltets upphof och upprätthållare". Efter
ett misslyckadt försök 1816 organiserades
samfundet 1830, och ett tempel byggdes för dess
kult. Till grund för denna lades vedaböckerna,
hvilka Rahm Mohun Roy ansåg, rätt uppfattade,
innehålla en monoteistisk lära, som genom att
missförstås framkallat månggudadyrkan. En
sådan tolkning möjliggjordes af den
egendomligheten i den äldsta vedareligionen, att hvarje
särskild gudomlighet framställes såsom den
högsta och får sig alla fullkomligheter tillerkända.
Antagandet att uti Indien en medveten
monoteism föregått polyteismen låter likväl ej
historiskt försvara sig.

Rahm Mohun Roys efterföljare, Debendra
Nath Tagore,
förde reformen ett steg längre
och lade grunden till den nya trons frigörelse
från vedaböckernas auktoritet. Han åberopade
endast Guds uppenbarelse i alla menniskors
hjertan. En sådan uppfattning af religionen
saknade icke förutsättningar i den gamla
brahmanismen och vann kanske derför insteg med så
mycket större lätthet. Brahman betyder både
bönen och det högsta väsendet. Båda dessa
begrepp uppväxte hos indern ur samma rot,
liksom de betecknades med samma ord. Den
brahmanska tron utgick således från
uppfattningen af religionen såsom Gud sjelf, närvarande
i menniskan. Men det gudomliga fattades
alltför opersonligt och splittrades derför i en
mångfald af gudar. Nu uppstod ur den gamla tron,
men under påverkan af den kristna odlingen,
en ny tro, som fattade Gud såsom på en gång
transcendent och immanent.

Den nya trons frigörelse från den ortodoxa
brahmanismen och hennes utveckling till
förnuftstro tog ytterligare ett steg framåt genom
Keschab Chandar Sen, hvilken 1860
uppträdde som reformator inom brahmo-samfundet.
Han sökte tillämpa dess grundsatser på
samfundslifvet, förkastade derför åtskilliga afgudiska
ceremonier och yrkade kastväsendets fullständiga
upphäfvande. Dessa djerfva reformsträfvanden
framkallade en söndring inom samfundet.
Keschab och hans anhängare trädde ut ur
detsamma och bildade 1866 ett särskildt samfund,
som kallade sig "Brahmo somaj i Indien". Detta
nya samfund har upprättat församlingar i alla
delar af Indien, och antalet af dess
medlemmar uppgår till omkr. 3,000, hvartill kommer,
att större delen af de bildade infödingarna i
Bengalen sympatisera med detsamma och i det
hela ansluta sig till dess grundsatser.

Brahmos hysa vördnad för vedaböckerna, men
icke endast för dem, utan äfven för
mensklighetens alla heliga böcker, jämväl de kristnes
bibel; men de anse inga böcker ofelbara. Gud
uppfattas såsom person, personligt förnuft och
helig vilja, alla menniskors fader och frälsare:
han är närvarande i menniskosjälen – och
denna närvaro är källan till all religion –,
men han har aldrig antagit mensklig gestalt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 18:40:11 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nfab/0523.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free