Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fäktkonst
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
bindande konseqvens. Inom olika land och landsdelar
hafvra uppkommit skolor eller metoder, som blifvit
uppkallade antingen efter en framstående fäktmästare
(maestro di spada) eller efter landet, t. ex. den
franska, den italienska (norditalienska och
neapolitanska) skolan. Tyskarna Kreuzler, Kahn,
Roux d. ä. och d. y. m. fl. hafva vunnit namn såsom
utmärkte fäktmästare. Stundom har fäktfärdigheten
hållit sig inom samma familj, t. ex. den svenska
slägten von Porath. – Fäktning är beroende lika mycket
af sjelfva kroppens färdighet som af handens förmåga
att väl föra vapnet. Denna fordran på kroppslig
färdighet har gifvit anledning till de mest olika
rörelsers uppkomst. Först var fäktningen grof och
mycket invecklad, och anfallsrörelserna mycket
oregelbundna. De båda motståndarna gingo åstad,
med fötterna tämligen nära hvarandra, i ett slags
gardställning, vändande hela bröstets bredd mot
hvarandra. Stundom voro de väpnade med både dolk
och värja, en i hvardera handen; stundom hade de en
kappa lindad omkring ena handen. Kappan nyttjades för
att uppfånga motståndarens stötar, hvilket, om det
lyckades, gjorde honom till en lätt pris. Stundom
kastades kappan öfver motståndaren eller i hans
ansigte, hvarefter han nedstöttes, innan han hunnit
åter komma sig för. Senare bortlades dessa konster,
och den lediga handen brukades blott till att afböja
motståndarens anfall. (Se fig. c och d, efter Salvator
Fabri, som skall hafva varit
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>