- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / 1800-talsutgåvan. 8. Kaffrer - Kristdala /
207-208

(1884) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kantat, musikt. - Kantele, finnarnas nationella musikinstrument - Kanteletar, den samling af finska folkets gamla lyriska sånger, som E. Lönnrot utgaf 1840 - Kantemir, fursteslägt från Moldau - Kantemir. 1. Dimitrij K.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

solosånger, ensembler och chörsatser bestående större
vokalverk med instrumental ledsagning. Den stora
kantaten skiljer sig från operan deruti att den ej
ageras på scenen, från oratoriet deruti att den är
mera lyrisk och eger mindre dramatiska eller episka
element; dock äro de senare ej alltid uteslutna,
hvarför någon sträng gränslinie mot oratoriet icke kan
uppdragas. Den verldsliga stora kantaten utvecklade
sig i synnerhet såsom festkantat, den kyrkliga under
namn af kyrkokonsert, såsom äfven Seb. Bach kallar
flere af sina kantater, hvilka representera genren
i dess största renhet. A. L.

Kantele, finnarnas
nationella musikinstrument, liknar till formen mest
en harpa, men är mindre och enklare. Instrumentet
består vanligen af en ur ett enda trästycke
urhålkad kupa, öfver hvars öppna sida är fäst ett
tunnt bräde, försedt med ett korsformigt hål. Det
är tvärare afskuret i ena änden, men i öfre änden
efter strängarnas längd snedt. Längden är vanligen
omkr. 60 cm., bredden på det bredaste stället af den
5-strängade formen omkr. 11 cm. samt höjden ungefär
8 cm. Ursprungligen hade kantele 5 strängar – en för
hvarje finger, ty det spelades ej med stråke –, men
senare hafva strängarna ökats till 8, emellanåt ända
till 12 och 16. Dessa äro numera vanligen gjorda af
mässing, men torde ursprungligen varit af tagel eller
hår. – Kantele var finnarnas enda musikinstrument:
på detta spelade de alla sina melankoliska melodier,
på detta sina dansar, när dessa kommo i bruk,
och med detta ackompanjerade de sig, då de sjöngo
sina runor. De enda blåsinstrument, som möjligen
förefunnos, voro pilli, en pipa, vanligen gjord af
vide, och torvi, en större lur, vanligen af albark;
de begagnades dock uteslutande af herdar och jägare. –
Kantele, "sångens och glädjens redskap", förfärdigades
enligt Kalevalasångerna af Väinämöinen. Den första
gjorde han af en gäddas käkar, begagnade dennas tänder
till skrufvar och tog strängarna af den fladdrande
manen på Hiisis hingst. På denna kantele kunde endast
uppfinnaren sjelf spela, men han spelade så, att
t. o. m. luftens, hafvets och skogens gudomligheter
skyndade fram att lyssna. En hvar rördes till tårar,
äfven den evärdelige sångaren sjelf. Men under
"sampo-striden" gick denna första kantele förlorad i
hafvet. Efter segern förfärdigade Väinämöinen sig en
ny, af björkens masur, fick skrufvarna af det guld,
som flödat ur vårgökens mun, samt de 5 strängarna
af en ung tärnas hår, hvilken sjöng för sig sjelf
under längtan efter sin älskling. Åter tjusades
allt, t. o. m. den liflösa naturen, af Väinämöinens
konst, ty

"Så underbar var sången,
Och så härligt harpospelet."

O. G.

Kanteletar, den
samling af finska folkets gamla lyriska sånger, som
E. Lönnrot utgaf 1840. Namnet betecknar egentligen
"kanteles" skyddsgudinna, såsom representant för
glädjen, sången och poesien. I företalet framhåller
utgifvaren, hurusom intet folk torde hafva frambragt
en sådan myckenhet lyriska sånger som finnarna. Uti
denna samling finnas 592 lyriska och dertill 60 halft
episka dikter, innehållande

i allt 21,007 verser. (Kort före sin död, 1884, var
den åldrige samlaren sysselsatt med utarbetandet
af en ny upplaga, som förmodligen är afsedd att
innehålla äfven senare upptecknade sånger.) Vidare
säger Lönnrot, att sorgen och ensamheten äro de
källor, hvarur den finska folkvisans rika flöden
framqvällt. Finnarna äro af en inåtvänd natur,
och uti sitt torftiga land funno de sällan yttre
anledningar till glädje; derför blef sången det enda
medel, hvarigenom de yttrade sina känslor, såsom ett
finskt ordspråk säger:

"Fogeln föddes till att flyga,
Och den sorgsne till att sjunga."

Och naturen blef
deras enda sällskap: till dess toner lyssnade man,
till den sjöng man tillbaka, likasom allt deri hade
lif och känsla. Lönnrot har delat sin samling i
3 böcker. I den första finna vi gemensamma sånger,
såsom bröllopssånger, herdeqväden och barnvisor. Bland
herdeqvädena märkas några försök på djurfabelns
område. Uti andra delen, som innehåller sånger
för enskilde, finna vi först flickornas sånger, der
naturligtvis kärleken främst behandlas i alla möjliga
tonarter, ehuru mest uti den melankoliska. Äfven
moderns känslor besjungas af den finska folkvisan
i härliga sånger. Gossarna åter sjunga mest i en
gladare ton. Endast några och, såsom man lätt kan
finna, nyare sånger, behandla medborgerliga ämnen,
t. ex. böner om fred för Suomi. Uti den tredje delen
af K. äro sammanförda längre dikter af för det mesta
episk natur, hvilka ej funnit plats i Kalevala. De
utgöras dels af varianter till stycken i sistnämnda
samling och till bland folket förekommande sagor af
icke episkt innehåll, dels hafva de bibliskt innehåll
i romersk-katolsk form, dels skildra de historiska
händelser, t. ex. biskop Henriks, den förste kristne
apostelns i Finland, död. Hit hör ock den sköna
balladen "Elinas död", framställande huru Klas
Kurck, herre till Laukko, af svartsjuka uppbrände
sin senare gemål, Elin Fleming, jämte hennes nyss
födda barn. I företalet till K. meddelar Lönnrot
äfven 24 moderna folkvisor och ballader. Dessa äro
i allmänhet mera underhaltiga till sitt innehåll och
hafva nyare, omskiftande versmått utan alliteration
och parallellism, men med ofullständiga rim. De stå
således betydligt efter fornsångerna. O. G.

Kantemir, fursteslägt från Moldau, enligt traditionen
härstammande från Tamerlan. – 1. Dimitrij K., f. 1673,
blef 1709 hospodar i Moldau och stod till en tid i
sådan gunst hos Porten, att han 1710 befriades från
all tribut och erhöll löfte om hospodarvärdigheten
i Valakiet. Då emellertid detta löfte icke gick i
uppfyllelse, inledde han underhandlingar med Peter
den store i Ryssland, som tillförsäkrade honom
Moldau såsom suveränt och ärftligt furstendöme. Den
för Ryssland olyckliga utgången af 1711 års krig
med Turkiet nödgade K. att följa tsaren till
Petersburg. Han upphöjdes af Peter i furstestånd
och erhöll en mängd indrägtiga gods i Ukrajna med
suveränitetsrätt för sin person. Han var en bildad
och lärd man, väl hemmastadd i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Mar 5 13:28:04 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfah/0108.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free