- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / 1800-talsutgåvan. 13. Pontin - Ruete /
903-904

(1889) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Religionsfrihet ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

På Apollinarisberget n. om staden låg sedan 1117 en
mycket besökt vallfartskyrka, hvilken 1836 köptes af
grefve Egon af Fürstenberg, som efter Zwirners plan
lät uppbygga en ny Apollinariskyrka, som också är en
besökt vallfartsort. I trakten hafva flere romerska
fornlemningar anträffats, bl. a. en milsten, ett
votivaltare samt tvänne vattenledningar.

Remak, Robert, tysk anatom och läkare,
f. 1815. d. 1865 såsom e. o. professor i Berlin,
inlade synnerligen betydande förtjenster såväl inom
anatomien som inom elektroterapien. Samtidigt med
Purkinje upptäckte han nervtrådarnas axelcylinder;
hans studier öfver uppkomsten af fostrets groddblad
och deras ombildning till kroppens organ emottogos med
allmänt bifall och kastade ett klart ljus öfver dessa
svåra frågor. R. införde den konstanta elektriska
strömmen vid behandlingen af nervsjukdomar. Bland
hans skrifter må nämnas Untersuchungen über
die entwicklung der wirbelthiere
(1850–55) och
Galvanotherapie der nerven und muskelkrankheiten
(1858). R. T-dt.

Remanent (af Lat. remanere, blifva qvar),
qvarstannande, återstående, fortvarande.

Remarkabel (Fr. remarquable), märklig,
anmärkningsvärd, betydande.

Remboursera [rangboursera], Fr. rembourser, handelst.,
återbetala, ersätta, godtgöra utlagda kostnader eller
förskott. – Remboursement [rangboursma’ng], i T. och
Sv. förkortadt till rembours [-bour], återbetalning,
ersättning för utlagd kostnad.

Rembrandt, holländsk målare och etsare, tillhörande
skolan i Amsterdam, Hollands förnämste konstnär,
i afseende på såväl snille som utbildning och
omfattning derjämte en af de egendomligaste i verlden
och slutligen den moderna protestantiska konstens
egentlige grundläggare. Hans fullständiga namn var
Rembrandt Harmensz van Rijn [rejn]. R. föddes i
Leiden d. 15 Juli 1606 och sattes af fadern, som
var mjölnare, i latinskolan, men skickades 1620,
då han visade anlag för målning, i lära hos Jakob
van Swanenburgh, som antagligen utbildat sig under
Elzheimer i Rom. Dock inskrefs han samma år som
student i Leiden, och sedan han under 3 år fullbordat
sin teoretiska och konstnärliga utbildningskurs,
vistades han ett halft år i lära hos Pieter Lastman,
en målare af samma riktning som den förre. Han återkom
till Leiden 1623 och började studera på egen hand, i
det han slöt sig alldeles för sig sjelf och grep sig
an med den närmast liggande verkligheten, solskenets
verkan och clair-obscuren i slutna rum samt enstaka
figurer och hufvud, ofta efter honom sjelf och hans
moder eller efter gamla gubbar, utförda i målning
eller etsning. En af hans första målningar är Aposteln
Paulus i fängelse
(1627, nu i Stuttgarts museum). Hans
äldsta etsning framställer hans gamla moders hufvud
(1628). Till hans arbeten från denna tid höra för
öfrigt flere små sjelfporträtt, såväl raderade som
målade, ej sällan utförda såsom studier af olika
ansigtsuttryck, likaså studier efter gubb-hufvud samt
omsorgsfullt genomförda
porträtt af hans moder, som finnas på flere
håll. Dessutom höra hit åtskilliga mindre taflor,
enstaka gubbar med omgifning, såsom Vexlaren (1627,
i Berlin) och Anastasius i sin cell (1631, i Sveriges
Nationalmuseum). Han afslutade denna period med ett
par bibliska scener (1631), nämligen den berömda
Presentationen i templet, med sitt magiskt verkande
ljus i midten af taflan (Haags museum), samt Heliga
familjen,
med figurer i kroppsstorlek, hans första
arbete af detta slag (nu i München). För öfrigt
fortsatte han under denna tid att utföra raderingar,
nämligen utom studiehufvud figurer ur folklifvet,
tiggare, bönder, musikanter o. dyl. samt bibliska
scener. År 1631 flyttade han från Leiden till
Amsterdam. Der hade det nationella porträttmåleriet,
såsom en frukt af medvetandet om frihet och oberoende,
tidigare än annanstädes i Holland fått en alltmer
aktningsbjudande betydelse, och den förnämste bland
de der framträdande målarna var Thomas de Keyser,
hvilken icke blef utan inflytande på R. genom att
tygla hans fantastiska lynne och visa honom fördelen
i porträtt af enklare ljusverkan och omsorgsfullare
formgifning. Men snart hade R. vida öfvergått den
äldre mästaren och blifvit porträttör på modet i
Amsterdam. Från åren 1632–34 finnes också en mängd
porträtt af honom, hvilka för hvarje år blifva
alltmera lefvande och fulländade: sjelfporträtt
(1632), ett dameporträtt (R:s blifvande fru, Saskia?;
i Sveriges nationalmuseum) m. fl. Men hans yppersta
produktion inom porträttets område under år 1632 var
den beryktade Anatomien (i Haag), hans första stora
»regentstycke», måladt på uppdrag af kirurgernas
gille i Amsterdam och framställande en berömd
professor, d:r Tulp, dess ordförande, sysselsatt med
en anatomisk föreläsning öfver ett lik, som ses i
stark belysning och djerf förkortning utsträckt på
dissektionsbordet, medan sju andra läkare ifrigt
åskåda och lyssna. Denna tafla väckte ett oerhördt
uppseende både genom natursanningen i skildringen
och genom den lefvande sammanställningen, i hvilket
senare hänseende R. öfverträffade sina föregångare,
men dertill i synnerhet genom användningen af ljus och
skugga för karakteristiken, hvilket medel här användes
första gången på figurer i kroppsstorlek. Äfven
från 1633 finnas af honom förträffliga porträtt,
t. ex. det af hans fästmö, Saskia (i Dresden). År
1634 gifte han sig med henne. Hon var af en förmögen
och ansedd slägt, och de beställda porträtten blifva
efter hans giftermål fåtaliga, hvaremot han dels
framställer sig sjelf i olika utstyrsel, än med
sammetsbarett (Louvre), än i rustning (Kassel), än
i pelskrage (Haag), dels sin unga hustru, än rikt
klädd (Kassel), än såsom modell till praktstycken i
fantasikostym, såsom Turkbruden (i Petersburg) och
Drottning Artemisia (i Madrid). Ungefär till samma tid
hör äfven hans berömda dubbelporträtt af konstnären
med sin unga fru i knät
(i Dresden), som visar honom
på höjden af familjelycka, dock pittoreskt förklädd
som krigare, med ena armen om Saskias lif

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 14:41:44 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nfam/0458.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free