- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / 1800-talsutgåvan. 20. Supplement. C - Öxnevalla /
809-810

(1899) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fornyrdalag ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

i främsta rummet att »befordra en nationel
politik vid den ekonomiska lagstiftningen»,
d. v. s. tullskydd, samt vidare att arbeta för
stärkandet af landt- och sjöförsvaret och för
bevarandet af unionen emellan Sverige och Norge på
grundvalen af likställighet i skyldigheter såsom
vilkor för likhet i rättigheter. Förbundet yrkar på
tillbörlig sparsamhet i statsutgifter och vill verka
för samhällsnyttiga reformer på det beståendes grund,
men bekämpar införandet af allmän rösträtt. Förbundet,
som omfattar en mängd lokalföreningar öfver hela
landet, ledes af en årligen på en generalförsamling
vald öfverstyrelse, som inom sig utser ett
verkställande utskott. Antalet medlemmar uppgick i
Febr. 1897 till nära 10,000, af hvilka omkr. 2,300 i
den d. 22 Okt. 1895 bildade filialen i Göteborg. För
befordrandet af sina syften har förbundet, särskildt
i Stockholm, satt in mycken kraft vid riksdagsmanna-
och stadsfullmäktigevalen. Det verkar dessutom genom
af trycket utgifva »Meddelanden». Med lofvärdt nit har
det bidragit att gifva glans åt fester till firande
af våra stora minnen (Gustaf II Adolfsjubileet 1894,
Gustaf Vasa-festen 1896).

*Fosterländska föreningen i Stockholm. Dess fonder
vid 1896 års slut stego till 66,682 kr. 62 öre.

*Fot, anat. Rad 9 nedifr. läs fascia.

Fotij, rysk prest och skriftställare i början af
1400-talet. Se Ryska literaturen, sp. 130.

*Fotogen. 1885 utfärdades kung. om undersökning
medelst Abels apparat af eldfarliga oljor och med
dem jämförliga vätskor.

*Fotografi. Sedan artikeln i hufvudarbetet
skrefs, hafva ofantliga framsteg gjorts å
hithörande områden. Den verksamma häfstången har
varit bromsilfveremulsionen. I stället för det i
hufvudart. beskrifna s. k. collodiumforfarandet, vid
hvilket den ljuskänsliga hinnan måste framställas
omedelbart före användandet och framkallningen
af bilden ske omedelbart efter dess erhållande på
hinnan, användes nu så godt som uteslutande det då
alldeles nya förfarandet med »torrplåtar», framställda
fabriksmässigt genom öfvergjutning af glasplåtar
med en gelatinemulsion af bromsilfver. Dessa plåtar
kunna förvaras lång tid före användandet, och äfven
sedan sjelfva expositionen skett, kunna de förvaras
längre tider, innan framkallningen verkställes. Det
tält, som alltid behöfde medföras vid fotografering
utom hus, är numera en saga blott. Först genom dessa
framsteg blef fotografien rätt användbar för de flesta
vetenskapliga ändamål och ett ädelt nöje, tillgängligt
för alla. Också följde en fullkomlig revolution i alla
konstruktioner af instrument och apparater. Så hafva
de fotografiska objektiven efter fleråriga mödosamma
räknearbeten, utförda af vetenskapsmän, vunnit en
ej anad fullkomlighet. De moderna objektiven — bland
hvilka de s. k. anastigmaterna obestridt intaga första
platsen — lemna med stor bildvinkel och ljusstyrka en
bild af sådan skärpa, att den, utan att förlora derpå,
tål en betydande förstoring. Cameran konstrueras
numera i de mest fulländade, olika former, afsedda
för olika ändamål. Särskildt har torrplåtarnas stora
känslighet, som möjliggör erhållande i solljus af en
fullt exponerad bild på 1/20 sekund
och mindre, föranledt byggandet af
s. k. »hand-cameror», hvilka finnas i handeln af de
mest vexlande konstruktioner. Med dessa apparater
verkställes exponeringen oftast utan användande
af stativ, under det cameran helt enkelt hålles i
handen. Efter skedd exponering ersättes genom en
särskild mekanism den exponerade plåten med en ny,
och apparaten är färdig för ny exposition. Det antal
plåtar, som på detta sätt medföres, är vanligen
12, formatet i regel 9⨯12 cm. I en del apparater
användes i stället för glasplåtar en böjlig hinna,
film, å hvilken emulsionen blifvit gjuten, hvarvid
den exponerade delen upprullas pä en särskild
mekanism. En sådan apparat kan vara »laddad» för 100
fotografier. Det är egentligen genom handcameran,
som fotografien trängt ut i den stora allmänhetens
led. Emellertid kan det ej nekas, att just på grund
häraf handcamerans byggnad i regel föreskrifves
af den stora allmänhetens smak. Apparaterna äro i
allmänhet billiga och dåliga, och när priset är
högt, utgöres valutan vanligen af ökad elegans
och sinnrika automatismer i stället for verkliga
förbättringar. Undantag härifrån gifvas dock,
och är det särskildt glädjande att konstatera, att
vissa svenska handcameror i detta hänseende intaga
ett bemärkt rum. Ett af den vanliga handcamerans
kardinalfel, den alldeles för korta brännvidden, har
utan tvifvel varit af en djupgående betydelse för
allmänhetens och delvis äfven den moderna konstens
uppfattning af hvad man kan kalla ett naturligt
perspektiv, i det de af detta fel härrörande
onaturliga vidvinkelperspektiven, som ögat ständigt
möter å fotografier, illustrationer och målningar,
ej längre förefalla så onaturliga.

Tack vare torrplåtarna spelar fotografien numera
såsom forskningsmedel en högst betydande rol för
de flesta vetenskaper. Särskildt astronomien har
henne att tacka för en mängd upptäckter af vidtgående
betydelse (jfr Astrofotografi. Suppl.). Men äfven
för kunskapens utbredning och för undervisningen är
hon af synnerligt värde, då numera afbildningar för
sådana ändamål i regel åstadkommas på fotografisk väg,
hvarigenom de vinna i naturtrohet och sanning.

Framkallningen af den vid expositionen erhållna
latenta bilden å bromsilfverplåten sker i ett
rum, som upplyses af endast ett svagt rödt ljus,
medelst pyrogallussyra, hydrokinon, jernoxalat
eller andra reduktionsämnen, hvaraf oupphörligen
nya upptäckas. Efter framkallningen aflägsnas det ej
reducerade bromsilfret med undersvafvelsyrligt natron.

Det erhållna negativet visar endast skuggor och
dagrar. Föremålets färger framkomma ej. Emellertid
arbetas rastlöst på erhållande af en metod,
med hvilken föremålet kunde afbildas i naturliga
färger. Ehuru någon praktisk sådan metod ännu ej
föreligger, torde dess upptäckt dock kunna väntas. I
sjelfva verket har man redan genom ett af den franske
vetenskapsmannen Lippmann angifvet förfarande i sin
hand att kunna på den fotografiska plåten återgifva
de olika färgerna i spektrum, ehuru de synas endast i
vissa dagrar (»interferensfärger»). Men ej nog med,
att färgerna ej återgifvas på den vanliga torrplåten:
de motsvarande dagrarna hafva ej ens inbördes samma
valör som färgerna. Detta fel kan emellertid

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:37:45 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfat/0413.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free