- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 5. Cestius - Degas /
833-834

(1906) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Crampel - Cranach, Lucas, d. ä. tysk målare - Cranborne - Cranbrook - Crane

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

medborgares förtroende (han var borgmästare 1537–44) och
sina landsherrars gunst. Denna gäldade han å sin sida
med den uppriktigaste tillgifvenhet. Trots sin höga
ålder gick han t. ex. 1550 att frivilligt dela Johan
Fredriks fångenskap i Augsburg. Därifrån flyttade
han 1552 med den frigifne fursten till Weimar, där
han dog 16 okt. 1553.
illustration placeholder

– C. var väl icke en konstnär
af första rang och kan icke ställas i jämnbredd
med Dürer eller Holbein. För sin popularitet och
sitt rykte hade han i främsta rummet att tacka
sitt förhållande till reformatorerna, med hvilka
han var förenad genom innerlig vänskap och hvilkas
verksamhet han efter bästa förmåga understödde. Så
sträfvade han att i målningar och träsnitt gissla
påfvedömet och framställa den protestantiska
troslärans grundsatser. Men därmed lyckades det
honom visserligen icke att skapa en protestantisk
konst af lika hög betydelse som den katolska. Hans
styrka låg i framställningen af djur och landskap
samt i porträttet, hvilket likväl icke nådde en högre
grad af karakteristik. Däremot saknade han en djupare
kunskap om kroppens byggnad och proportioner. Hans
manliga figurer äro hårda och fula; bättre lyckades
honom de kvinnliga, i synnerhet kvinnohufvudet, om han
också icke mäktade gifva det högre skönhet. Likväl kan
man icke frånkänna de bättre bland hans egenhändiga
målningar en fängslande poetisk stämning och en
förtjusande naivitet. I allmänhet lyckas han dock
bäst såsom porträttmålare. Hans porträttbilder
öfverraska både genom själfullhet och koloristiska
förtjänster. För öfrigt dref han sin konstutöfning
helt fabriksmässigt med tillhjälp af en hop gesäller,
som kopierade hans egenhändiga målningar, hvilka
af honom retuscherade kopior han försåg med sitt
konstnärsmärke, en bevingad orm. Detta förklarar
tillvaron af en mängd ofta fabriksmässigt utförda,
signerade repliker af en och samma komposition,
hvilka i långa tider fördunklat den rättmätiga ära,
hvaraf hans egenhändiga målningar äro förtjänta.
Hans tidigast daterade och förnämsta tafla är den
1504 utförda
Heliga familjen jämte änglar under flykten till Egypten (Berlins museum).
Bland hans öfriga, ofta
upprepade religiösa framställningar må nämnas
Låter barnen komma till mig!,
Kristus och äktenskapsbryterskan,
Adam och Eva,
Madonna
samt åtskilliga altartaflor (i Wittenberg och på andra
ställen). Jämte dessa utförde han en mängd framställningar
(Apollon och Diana,
Venus,
Venus och Amor,
Paris’ dom,
Lucretia o. s. v.),
som visa på hvilket naivt sätt han tillegnade sig
renässanstidens humanistiska bildningselement. De flesta
af C:s arbeten förekomma i hans hemland, men en mängd
sådana träffas äfven i större samlingar utom Tyskland
och äro icke heller i Sverige sällsynta; så finnas i
nationalmuseum flera målningar, till stor del komna från
Prag 1648, af hvilka dock endast tre kunna göra anspråk
på att egenhändigt vara utförda

af honom:
Lucretia (1528),
Madonna med barnet och
Penningunderhandling
de öfriga, nämligen två framställningar af
Kristus och äktenskapsbryterskan,
Apostlarna taga afsked af hvarandra,
Venus och Amor
samt porträtt af
Hans och
Margareta Luther,
äro verkstadsarbeten. Originalmålning är ett vackert
exemplar af
Venus och Amor hos fröken Björnstjerna i Stockholm,
likaså möjligen en intressant bild af
Melanchthon i Östra Ryds kyrka (Rydboholm) och
Kristus nedstigande till dödsriket, hos grefvinnan v. Hallwyl.
Dessutom förekomma i flera svenska privatsamlingar och
kyrkor arbeten ur C:s ateljé, såsom bilder af
Martin Luther,
kurfurst Fredrik den vise och
Låter barnen komma till mig!
Hans träsnitt, däribland guld- och silfvertryck i en af
honom uppfunnen teknik, tillhöra det bästa i sitt slag.
Jfr arbeten öfver C. af
L. Heller (1821),
L. Schuchardt (1851–71),
Warnecke (1879),
Lindau (1803),
Lippmann (1895),
Flechsig (1900),
Muther (s. å.) och
Michaelson (1902). –
Af C:s elever är mest känd sonen Lucas C. d. y.,
f. 1515 i Wittenberg, d. 1586 i Weimar, hvilken från
1553 ledde den stora verkstaden och som, vandrande i
faderns fotspår, utförde ganska goda såväl porträtt som
religiösa bilder. En annan elev var Peter Gottland,
från den (då danska) ön med samma namn.

R–n. (O. G–g.)

Cranborne [krä’nbån], viscount, adelstitel inom
engelska släkten Cecil (se d. o.).

Cranbrook [krä’nbruk], earl, engelsk statsman. Se Hardy (Gathorne).

illustration placeholder

Crane [krei’n], Walter, engelsk målare, f. 1845 i
Liverpool, son och lärjunge af miniatyrmålaren
Thomas C. (d. 1859), studerade sedermera i London
och i Rom (1871–73) och tillegnade sig där sin djupa
insikt i antikens lif, sagor och konst. Men redan
förut fanns hos honom den lust för riddarpoesien
och dess uttryck i bild, som tydligt visade sig i de
första arbeten han (1862) utställde, nämligen
Lady of Shalott och
S:t Georg dödande draken.
Det var Parthenonskulpturerna i British museum, som först
visade honom vägen öfver från romantik till antik, och
sedan har hans sträfvan bestått i en sammansmältning
af bägge, genom hvilken den romantiska uppfattningen
genomträngts af en antik skönhetskänsla. C. har lånat
många formella idéer från gamla mästare – Mantegna,
Botticelli, Michelangelo, Dürer, Tizian, Poussin –
och sökt sammansmälta dem till en ny stil. "En af de
skickligaste eklektiker som lefvat", yttrar R. Muther
om honom, "kommer han dock ej öfver, att hans hela
verksamhet är en konstruerandes, lånandes, förståndigt
kompilerandes verksamhet." Hans produktion har varit
ytterst rik och omfattande. Han har målat oljetaflor
och akvareller, utfört illustrationer till egna och
andras poesier, gjort teckningar till glasmålningar,
bokband, väfda bonader samt utfört väggtapeter af
papper, icke blott för de rike och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:46:03 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nfbe/0455.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free