- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 6. Degeberg - Egyptolog /
463-464

(1907) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Dionysius exiguus. Se Dionysius den lille - Dionysius Lambinus. Se Lambin - Dionysodoros - Dionysos

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Dionysius exiguus. Se Dionysius den lille.

Dionysius Lambinus. Se Lambin.

Dionysodoros (grek. Διονυσόδωϱος), grekisk filosof,
tillhörande de senare sofisterna.

Dionysos l. Bakchos (grek. Διόνυσος, Βάϰχοϛ
lat. Dionysus, Bacchus), grek. och rom. myt., en gud
af mycket omfattande betydelse, dock företrädesvis en
växtlifvets och framför allt vinstockens och drufvans
gud. Om än mycket i de Dionysiska vinterfesterna
häntyder på främmande ursprung, var likväl D:s dyrkan
otvifvelaktigt inhemskt grekisk.

Tebe gällde som stamort för den grekiske D. Han är
son af Zeus och Kadmos’ dotter Semele. När denna,
förledd af den afundsjuka Hera, hade affordrat Zeus
en ed att uppfylla en hennes bön och hon sedan ber
honom visa sig för henne i sin fulla gudahärlighet,
blef detta hennes död, men på samma gång gaf hon
lifvet åt en son. Zeus öfverlämnar den nyfödde
åt nymferna på Nysaberget (vanligen förlagdt till
Tracien) för att af dem uppfostras. Då D. vuxit upp,
planterar han vinstocken, berusar sig själf, sina
fostrarinnor och sin öfriga omgifning med den nya,
jordiska nektarn samt börjar att i larmande tåg
svärma omkring på berg och i aflägsna skogsdalar,
vällustig och rusig, med kvinnligt utseende och i
kvinnlig dräkt, men likväl med oemotståndlig kraft,
åtföljd af satyrer, silener, paner, centaurer,
menader och nymfer. Vid dessa svärmande tåg knyta
sig sagorna om hans vänner, som belönas med vinets
ädla gåfva, och om hans fiender, som under vildt
raseri straffas och förgöras. Så fyllde D. hela
världen med sina triumfer, i det han under växlande
skepnader, ej sällan såsom lejon visade sig än här,
än där. Ofta sammanställes han med Herakles, och
hans lefnads saga utföres alltmer efter förebilden
af dennes hjältebana, tills också han slutligen såsom
hjälte och segrare inträder i Olympen. Dit inför han
jämväl sin moder, Semele, som där får namnet Thyone
(den vildt svärmande), och sin maka, Ariadne. —
Många äro D:s binamn: Bakchos, Iakchos, Bromios, Euios
m. fl. De orter, som berömde sig af att först hafva
mottagit gudens gåfva, voro Etolien och Attika. Den
attiska Dionysoskulten framträdde tydligast i sagan
om Ikaros och i de attisk-joniska nationalfester,
som kallades de attiska dionysierna (jfr Dionysier).
Äfven på Egeiska hafvets kuster och öar
firade man jämte Zeus och Apollon mest D.; från Kreta
härstammar Ariadnesagan.

illustration placeholder
Fig. 1. Dionysiska scener från en antik

sarkofag. På stora bilden Dionysos och Ariadne med

Hermes och följe, åskådande hur Pan besegras af Eros.

Öfre bilden (locket) visar en ystrare backisk scen.


Vissa sagor och bruk voro egnade åt D:s lidanden
under vintern
. Denne D., vanligen dyrkad under
namnet Zagreus, är son af Zeus och Demeter eller
Persefone. Han är en förföljd, plågad och dödad gud —
en bild af det jordiska naturlifvets vinterdvala. På
honom syfta sagorna om Lykurgos och Pentheus. Hans
högtidsfest firades enligt en fornåldrig
skottårsberäkning hvartannat år, vid den tidpunkt,
då mörkret synes på väg att segra öfver ljuset, vid
nattetid, på berg och i skogar, uteslutande af hustrur
och flickor, backanter (se fig. i art. Backant),
menader, thyjader, under ursinnigt vilda danser, med
svängda facklor och "thyrsos"-stafvar, med ormar i
det utslagna håret och i händerna, under musik från
dofva pukor och gälla flöjter. D. var försvunnen;
man bestormade honom att återkomma. Så firades han
i synnerhet i Beotien, Fokis och på Peloponnesos.

I Tracien, Macedonien och Mindre Asien sammansmälte
inhemska sagor och religionsbruk med de grekiska. I de
båda förstnämnda länderna utmärkte sig Dionysoskulten
genom sin vildhet, i Mindre Asien åter genom en
lysten veklighet.

Sagan om den indiske Dionysos, Orientens eröfrare,
uppkom dels ur Orientens egna arfsägner, dels
af grekernas benägenhet att införlifva främmande
länders guda- och hjältesagor med sina egna och däraf
dikta en sammanhängande forntid för den af dem kända
världen. Sagan om D:s asiatiska eröfringståg synes
hafva utgått från Mindre Asien. Enligt Euripides
drager D. från Lydien genom Frygien, Persien,
Baktrien, Medien, Arabien och vidare efter Syriens och
Mindre Asiens kuster tillbaka till Grekland. Efter
Alexanders eröfringståg infogades äfven Indien i
denna kedja. D. hade nu

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:43:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfbf/0254.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free