Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Donnenberg ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
anledning till en mycket häftig kyrklig strid,
närmast framkallad af de för den kyrkliga ordningen
befarade menliga följderna, men ock däraf, att man
mångenstädes ansåg själfva den dogmatiska frågan
om giltigheten af ett sådant dop, som, förrättadt
mot kyrkans ordning, mer eller mindre saknade
karaktären af församlingshandling, genom cirkuläret
prejudicerad. Genom ett nytt k. cirkulär af 18 mars
1898 ordnades, sedan en biskopskonferens hörts,
slutligen kyrkoskrifningsfrågan på sådant sätt, att
det klargjordes, att ett afgörande af lärofrågan ej
afsågs.
Till en fullständig dopritual har sedan gammalt
reciterandet af den apostoliska trosbekännelsen,
som ursprungligen just har karaktären af en, den
trinitariska dopformeln explicerande, dopbekännelse,
ansetts höra med. I den romerska och grekiska
kyrkan hafva till själfva dophandlingen allehanda
beledsagande bruk och ceremonier anslutit sig. De
viktigaste äro abrenuntiationen (se d. o.) och
exorcismen (se d. o.). Dessutom: smörjelse med olja,
handpåläggning, korsteckning, öfverräckande åt den
döpte af mjölk och honung eller salt, påklädande af
den hvita dopdräkten o. s. v. Den reformerta kyrkan
afskaffade genast radikalt alla dessa bruk. Den
lutherska kyrkan förklarade dem visserligen utan
principiell betydelse, men bibehöll flera af dem
såsom egande ett visst symboliskt värde. Rester af
vissa bland dem kvarstå ock än i dag i större eller
mindre utsträckning i olika lutherska kyrkosamfund. —
Se vidare Baptisterium, Dopvittne, Döpelseförbund,
Namn och Sakrament.
Litt.: Hufvudarbetet är alltjämt Höfling, "Das
sakrament der taufe" (I—II, 1846—48). På senare tid
hafva särskildt de religionshistorisk-exegetiska
frågorna lifligt debatterats i en ytterst rikhaltig
litteratur. Jfr t. ex. Althaus, "Die heilsbedeutung
der taufe im neuen testament" (1897), Heitmüller,
"Im namen Jesu" (1903) och "Taufe und abendmahl
bei Paulus" (s. å.), A. Seeberg, "Die taufe
im neuen testamente" (1905), Rendtorff, "Die
taufe im urchristentum" (s. å.). För de egentliga
dogmatiska frågorna jämför från senare åren särskildt
H. Cremer, "Taufe, wiedergeburt und kindertaufe" (2:a
uppl. 1901), Kähler, "Die sacramente als gnadenmittel"
(1903), Scheel, "Die dogmatische behandlung der
tauflehre in der modernen positiven theologie" (1906).
E. Bg.
Dopbok (Födelse- och dopbok). Se
Kyrkböcker.
Dopfat. Se Dopfunt.
Fig. 1. |
Fig. 2. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>