- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 7. Egyptologi - Feinschmecker /
1283-1284

(1907) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fajans

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

och egentliga, s. k emaljerade fajansen har en
jämförelsevis lös, lätt smältbar massa af röd-, grå-
eller starkt gulaktig färg, i hvilken massa kalk ingår
jämte lera och kvarts, samt är öfverdragen med ett
lager af ogenomskinlig tennhaltig glasyr (emalj). -
Den fina fajansen, stundom kallad flintporslin eller
oäkta porslin, har en hårdare, nästan hvit massa,
sammansatt af lera med malen flinta eller fältspat och
öfverdragen med genomskinlig blyhaltig glasyr. För
dekorering af båda slagen nyttjas hufvudsakligen
målning med metalloxider och, sedan 1752, jämväl
tryck medelst koppargravyr. I fajans utföras bords- 
och andra husgerådskärl af allahanda slag äfvensom
kakelugnar och åtskilliga prydnadsföremål.

Fajansliknande tillverkningar förekomma redan i de
gamla egyptiska grafvarna (vaser, statyetter,
pärlor). Hos assyrier, babylonier och elamiter
hade emaljeradt lergods en vidsträckt användning
(jfr Emalj, sp. 461-462); de klassiska folken,
greker och romare, upptogo däremot andra slag
af lergodsfabrikat (terrakotta, antika vaser). I
Österlandet synes fajanstillverkningen ha fortlefvat
och genom araberna blifvit öfverförd till Europa,
där den på 800-talet öfvades af de spanske morerna
och efter hand nådde en hög ståndpunkt. Från
Spanien öfverfördes konsten till de baleariska
öarna, och det är efter den största bland dessa,
Majorca (under medeltiden: Majolica), som de äldre
italienska fajanserna fått sitt namn. Uti Italien
blomstrade fajans-(majolika-)tillverkningen under
slutet af 1400-talet och följande århundrade. Luca
della Robbia och hans efterföljare nyttjade denna
teknik för rent konstnärliga uppgifters lösande
(figurreliefer). Praktkärl af majolika tillverkades
i stor mängd under 1500-talet i flera italienska
städer. Från Italien utbredde sig konsten efter
hand till Europas öfriga länder, till Frankrike, där
en betydande fajanstillverkning egt rum i Nevers,
Rouen, Marseille och Strassburg, till Holland, där
Delft blef en af fajanstillverkningens hufvudorter,
och slutligen jämväl till Sverige, där Rörstrand
fick sina privilegier 1729 och Marieberg 1758. -
Den fina fajansen är, åtminstone i sin egenskap
af handelsvara, en engelsk uppfinning från 18:e
årh. (jfr Wedgwood). Från 1770-talet har den
tillverkats äfven i Sverige och fabriceras numera i
de flesta länder. Till denna klass hör den i Sverige
f. n. allmännast begagnade hushållsfajansen, hvilken
nu utgör hufvudmassan af våra fabrikers tillverkning.
illustration placeholder
Fig. 2. "Obelisk" af fajans från Rörstrand,

1720-talet, blå camaïeu på hvit glasyr, Delft-stil.

Fajansens dekoration har växlat betydligt efter olika
tiders smak och stilriktningar. Den lämnar därigenom
ett intressant och ej oviktigt bidrag till dessa
riktningars historia samt därmed till den
allmänna konsthistorien. De spansk-moriska fajanserna
visa de österländska dekorationsmotiven: geometriska
linjeornament, stiliserade blad och djurformer samt
arabiska skriftecken.
illustration placeholder
Fig. 3. Vas af fajans från Marieberg vid

Stockholm, 1760-talet.


På de italienska majolikorna
förekommer i vidsträckt grad figurdekoration
efter

illustration placeholder
Fig. 4. Vas af fajans (med

påfåglar) från Rörstrand

(efter ritning af fru A. Bo-

berg; 1890-talet).

illustration placeholder
Fig. 5. Blomkruka och vas

af fajans från Gustafsberg

(komp. af G. Wennerberg,

omkr. 1900).


berömda konstnärers teckningar; vid sidan däraf
renässansornament, bildade på grundvalen af
antikromerska prydnadsmotiv, framför allt de s. k.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:44:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfbg/0690.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free