- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 8. Feiss - Fruktmögel /
1059-1060

(1908) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - France, egentligen Jacques Anatole Thibault, kallad Anatole France - Francesca, Piero della , eg. Piero di Benedetto de' Franceschi - Francesca de Rimini

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sin ungdom åter i verklighetsskildringar. Äfven
dessa arbeten äro intressanta och värdefulla,
men de stå knappast så högt som hans
kulturskildringar. Kompositionen är oftast svag,
och människoskildringen är icke alltid tillräckligt
nyanserad. Han tecknar bättre profiler, än
han målar minutiösa oljetaflor. Till denna
grupp hör först Le lys rouge (1894; "Den röda
liljan", 1902, 2:a uppl. 1906), en modern tragisk
kärlekshistoria, om hvilken man med rätta anmärkt,
att figurerna äro för brutala i förhållande till sin
samhällsställning. Därefter följa L’orme du mail (1897;
"Under almen" 1905), Le mannequin d’osier (s. å.;
"Korgdockan", 1906), L’anneau d’améthyste (1899;
"Ametistringen", 1906) och M. Bergeret à Paris (1901;
"Herr Bergeret i Paris", 1907). Dessa fyra romaner
sammanhållas af den gemensamma titeln Histoire
contemporaine
. I dem alla uppträder M. Bergeret,
författarens alter ego, och en skarp kritik af
det franska samhället får här sitt uttryck. Pierre
Nozière
(1899) är en fortsättning på "Le livre de
mon ami". Andra arbeten från de sista åren äro Clio
(1901; "Klio", 1906), Crainquebille, Putois, Riquet
(1902; "Crainquebille, Putois, Eiquet och andra
lärorika berättelser", 1904), i hvilket särskildt den
första novellen utgör ett litet mästerligt inlägg i
uppfattningen af rättvisans ställning till individen,
Histoire comique (1903; "En komedianthistoria",
1905), en modern kärlekshistoria, Sur la pierre
blanche
(1905; "På den hvita stenen", s. å.). Flera
af dessa sista arbeten, i hvilka F. så skarpt blottar
korruptionen och kritiserar franskt samhällsskick,
äro samtidiga med de stora rättsskandaler, som det
sista decenniet upprört Frankrike: Panamaskandalen
och Dreyfusaffären (som, inledd 1897, fick sin
afslutning 1906). I denna senare tog F. parti
på "intelligenspartiets" sida och röstade för
revision. Han, den kammarlärde, har sedan med ifver
deltagit i denna strid och i dess fortsättning,
skilsmässan mellan kyrkan och staten (L’église et
la république
, 1904). Gång på gång har han till och
med uppträdt på tribunen och talat för förnuft och
rättvisa. Under dessa fosterlandets strider för
sitt eget renande har skepticismen i hans väsen
något trädt tillbaka och lämnat rum för ett ifrigt
förkunnande af ett sanningens, frihetens och rättens
ideal. Sina åsikter i sociala frågor har han under
de sista åren äfven haft tillfälle att framställa vid
Zolas begrafning (Funérailles d’Émile Zola, 1902) samt
vid invigningen af Renans staty i hans fädernestad
(Discours prononcé à l’inauguration de la statue
d’Ernest Renan
, 1903). I folkupplysningssyfte har
man samlat åtskilliga af hans arbeten under titeln
Opinions socialistes (I- II, 1902).

F. är en fint bildad man och en högst älskvärd
författare; under de senaste årens strider har han
liksom Zola försvarat revolutionens humanitära idéer
på ett traditionerna fullt värdigt sätt. I Sverige
har han under det sista decenniet varit mycket flitigt
läst och öfvat icke obetydligt inflytande. Flera af
hans arbeten ha funnit en beundrande och förstående
tolkare i Hjalmar Söderberg. (Utom ofvan förtecknade
öfversättningar finnas på svenska äfven "Noveller i
urval", 1897.)

Litt.: M. Barrès, "A. F." (1883), R. de Bonnières,
"Mémoires d’aujourd’hui" (1885), G.
Deschamps, "La vie et les livres", II (1895) och V
(1900), J. Lemaître, "Les contemporains", VI (1896),
J. Huret, "Enquête sur l’évolution littéraire"
(1899), H. d’Alméras, "Avant la gloire", I (1902),
R. le Brun, "A. F." (1904; med bibliografi),
G. Nordensvan i "Ord och bild", 1896, Algot Ruhe
i "Nordisk revy", 1897, G. Brandes i "Samlede
skrifter", XIV (1904), E. Lidforss, "A. F." i
Sv. human. förb. skrifter (s. å.), och O. Homén,
"A. F." (i serien "Konst och kultur", 1906). J. M.

illustration placeholder

Francesca [-tje’ska], Piero della, eg.Piero di
Benedetto de’ Franceschi
, italiensk målare,
f. omkr. 1420 i Borgo San Sepolcro i Umbrien,
d. 1492, var sedan 1439 i tio år Domenico Venezianos
medhjälpare i Florens vid utförandet af hans nu
försvunna fresker i kyrkan S. Maria Nuova. I själfva
verket är det också Domenicos stil, utvecklad
och fullkomnad, som möter oss i F:s verk. Hans
gestalter präglas af en kärf energi i
formgifningen. Anatomien är i regel snarare antydd än skarpt
klarlagd. Färgskalan är ljus, ljusets och luftens
verkningar återgifvas på ett häpnadsväckande och
fullständigt nytt sätt. På grund däraf ega hans
målningar alltid en beundransvärd rumsillusion,
och figurerna synas i sällspord grad fristående och
plastiska. Konstnären var genomgående naturalist
och teoretiker. Han sysslade med tekniska försök
och studerade luft- och linearperspektivens lagar,
hvilka han sökte fastställa i en utmärkt, ännu
bevarad traktat. Det första daterade arbetet af hans
hand, en freskomålning från 1451 i S. Francesco i
Rimini, framställer Sigismondo Malatesta knäböjande
inför sitt skyddshelgon, den helige Sigismund af
Burgund. Sannolikt kort tid efteråt kallades F. till
Arezzo för att i S. Francesco smycka koret med fresker
ur legenden om det heliga korset. Denna cykel är
ej blott sin mästares mest betydande verk, utan
äfven en af det italienska 1400-talsmåleriets mest
storslagna skapelser. I F:s födelsestad finnas två
viktiga freskomålningar, en Kristi uppståndelse och en
S. Ludvig, samt en altarbild af hans hand. Ett rikt
altarverk finnes i Pinakoteket i Perugia. Omkr. 1469
kallades F. till hofvet i Urbino. Från vistelsen där
stammar bl. a. den lilla präktiga diptyken med de
karakteristiska porträtten af hertig Fredrik och hans
gemål (nu i Uffizierna i Florens). Till F:s lärjungar
hörde bl. a. Melozzo da Forli (se denne). Jfr
F. Witting, "Piero dei Franceschi" (1898). A. L. R.

Francesca da Rimini [-tje’ska], hjältinnan i en af
de berömdaste episoderna i Dantes "Divina commedia"
(Inferno V), var dotter af Guido da Polenta, herre
till Ravenna och Cervia, hvilken dog 23 jan. 1310. F:s
födelseår är okändt. Hon blef omkr. 1275, till
befästande af freden mellan familjerna Polenta
och Malatesta, förmäld med Gianciotto (sammandr. af
Giovanni ciotto, "den lytte G."), en son af Malatesta
di Rimini, och hade i detta äktenskap en dotter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:45:31 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfbh/0576.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free