- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 9. Fruktodling - Gossensass /
617-618

(1908) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Gallaudet ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

617

Gallée-Gallén

618

naturstudium, framför allt af växtvärlden,
(öfver Nancytraktens flora utgaf G. ett arbete,
som vunnit erkännande af vetenskapsmän). Någon
stark stilisering förekommer icke. G :s
konstnärliga metod utgår från samma synpunkt
som japanurnas, af hvilka han direkt lärt. I
början af 1880-talet slog han sig äfven på
möbelkomposition; hans möbler utmärkte sig
för behag och enkelhet i linjerna. G. är
representerad i Luxembourgmuseet, Musée des
arts décoratifs m. fl., äfven i Nationalmuseum
i Stockholm. En samling konstuppsatser af G.,
Écrils pour l’ art, utgafs 1908. - Monografi af
L. Fourcaud (1903). G-g N.

Gallée, Johan Hendrik, holländsk
språkvetenskapsman, f. 1847 i Vorden, d. 1908
i Utrecht, där han sedan 1882 var professor
vid universitetet i forngermanska språk och
jämförande språkvetenskap. Förutom afhandlingar
i olika tidskrifter utgaf han Bijdrage tol de
geschiedenis der dramalische verlooningen in de
Nederlanden
(1873), Academie en kerkeraad 1617-32
(1878), Gutiska (2 dlr, 1880-82), Altsächsische
laut- und formen-lehre
, I: Die kleinern
westfälischen denkmäler
(1878), Altsächsischte
grammatik
(i förening med 0. Behaghel), I: Laut-
und flexionslehre
(1891), Woordenboek van het
Geldersch-Orerijselsch dialect
(1895). G. deltog
i redaktionen af "Nomina geographica Neerlandica"
(1885 ff.) och dialekttidskriften "Onze
volkstaal". K. F. J.

Galléglas. Se Gallé, E., och
Glasfabrikation 2.

Gallego [galjegå]. 1. Flod i nordöstra
Spanien, rinner upp på södra sidan af
Pyrenéerna i prov. Huesca och faller ut i
Ebro midt emot Zaragoza. Längd 175 km. -
2. En kall nordvästlig vind, som på vissa
tider af året är den förhärskande i Spanien.
(J. F. N.)

Gallego [galjegå], Juan Nicasio, spansk
skald, f. 1777 i Zamora, d. 1853 i Madrid,
filos. och juris doktor i Salamanca 1800,
därefter prästvigd, biktfader för de kungliga
pärerna. Såsom liberal deputerad slöt sig
G. till konstitutionen i Cadiz 1812, men
fängslades vid reaktionens seger 1814 och
förvisades till kartusianklostret i Jerez, där
han skref en elegi, A la muerte del duque
de Fernandina
. Frigifven 1820. erhöll han
ett högre andligt ämbete, men reaktionen dref
honom i landsflykt till Montpellier, hvarifrån
han återvände 1828. beklädde sedan åtskilliga
framstående poster på undervisningens område och
blef 1845 senator på lifstid. G. invaldes 1830
i Spanska akademien, till hvars sekreterare han
kallades 1839. G. var högt uppburen äfven af den
yngre generationen genom den patriotiska glöd,
som präglade hans klassiskt formade, anderika
diktning. Af hans arbeten må nämnas Defensa
de Buenos Aires
, berömdt ode (1807). Oda á la
influencia del entusiasmo publico en las
Artes
(1S08) samt i Rivadeneiras "Biblioteca de
autores españoles" i bd 67 intagna 4 elegier,
7 oden. 38 sonetter m. m., hvaribland särskildt
är att anteckna elegien El dos de Mayo (med
musik af Mariano Ledesma). som besjunger
dem, som föllo i gatustriden mot Napoleons
soldater. G. öfversatta äfven Manzonis
"I promessi sposi". Några af G:s dikter äro
publicerade under pseudonymen Gelasio Gaván
y Junio
. Ad. H-n.

Gallegos [galjegås], invånare i Galicien (se
d. o.).

Gallén (sedan 1905 Gallén-Kallela),
Axel Valdemar, finsk konstnär, f. 26 april
1865 i Björneborg, tillbragte sin barndom
mestadels på finska landsbygden, studerade i
Konstföreningens skola i Helsingfors 1881 -84
samt i Paris från sistnämnda år. Han visade
sig som fullblodsrealist i de målningar han en
tid framåt utförde i Paris och hemma i Finland
under sommarstudier därstädes: Gumma med katt
(1885, Konstföreningen i Åbo), Middagsrast
(1889, Göteborgs museum) m. fl. Triptyken
Ainomyten (1891, ett andra exemplar i finska
statens ego, Helsingfors) var hans första försök
att konstnärligt behandla Kalevalasägnerna. Det
följdes af Sampo smides (1893, i finska statens
ego), liksom den föregående målningen hållen
fullt realistiskt. G. sökte emellertid,
påverkad af tidens idéströmningar, ett
stiliseradt uttryckssätt; de första resultaten
af detta "idémåleri" blefvo den 1894 målade
porträttgruppen Problem, kompositionerna
Conceptio artis och På väg till dödsriket,
vidare konstnärens moders porträtt och Forsen
med gyllene strängar dragna tvärs öfver
vattenmassan. Samtidigt målade han direkta
gedigna naturstudier, såsom Vallgosse blåsande i
näfverlur
, Imatra i snö och Sommarnatt i finska
ödemarken
. Han byggde sig ett eget hem efter
egna ritningar i en enslig trakt i Ruovesi;
den stil han uppfann för byggnaden, för dess
detaljer och för dess konstnärliga utsmyckande
påverkade starkt landets unga arkitektur. Till
det skede, han nu befann sig inne i, höra hans
nyare Kalevalabilder Striden om Sampo (1896),
Lemminkåinens moder, Jokohainens hämnd (1897,
Åbo konstförening), Kullervo förbannande
(fullbordad 1900, finska staten), freskerna i
finska villan vid världsutställningen i Paris
1900 (skisserna i finska statens ego), vidare
Ilmarinen plöjer ormåkern och Kullervo på
krigsstråt
, den sistnämnda ånyo målad som fresk
1901 i Studenthuset i Helsingfors. Ett strängt
stiliseradt teckningssätt och en koloristisk
behandling i förenklade färgtoner utan sträfvan
efter att väcka verklighetsillusion, men väl
dekorativ harmoni utmärka dessa målningar. Den
ytterst strängt stiliserade Brodermördaren
(1897, motivet hämtadt ur Kanteletar), som
snart sagdt gör intryck af en målad trärelief,
tillhör samma riktning. G:s störst anlagda verk
är utsmyckandet med fresker af Juseliusska
mausoleet vid Björneborg (1901-03). Tyvärr
äro dessa fresker redan nu så skadade, att
de ej lära kunna räddas. - 1895 anordnade
G. separatutställningar i Berlin och Dresden
och är sedan dess mycket uppmärksammad i
Tyskland. Nyligen har han framlagt ett förslag
att åstadkomma en monumental upplaga af Kalevala,
försedd med en mängd små målningar på pergament.

G. har varit verksam äfven på andra
konstområden. Han har gjort illustrationer,
exlibris, träsnitt, arbeten i drifven koppar,
etsningar, glasmålningar, väfuadsmönster,
träskulptur, möbler (på världsut-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:46:22 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfbi/0327.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free