- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 16. Lee - Luvua /
1173-1174

(1912) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Louvre ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Louvre

1174

L o u v r e - m u s e e t - ett af de allra
främsta i Europa - omfattar följande af delningar:
egyptiska museet, fornföremål jrån Asien (däribland
märkliga fynd från Ninive och Sargon samt de 1905
ff. öppnade persiska af delningarna, vidare musée
de VExtréme-Orient (Kina och Japan), den stora
samlingen af antik skulptur (mer än 3,009 nummer,
bland marmorstoderna äro Venus Milo, Nike från
Samotrake, Borghesiske fakta-ren), antika bronser,
smycken, museet för antik keramik (grekiska vaser
och småskulptur, etrus-

Fig. 5. Galerie cTApollon.

kisk konst), skulptur från medeltiden och renässansen
(franska statyer, reliefer och graf monument,
italiensk plastik, bl. a. Michelangelos två
"slafvar"), emaljer och guldsmedsarbeten, modern
skulptur, omfattande franska verk från 1600-talet
till Napoleon III:s tid. Målningsgalleriet omfattar
mer än 3,000 nummer; de rikaste af delningarna
äro den italienska (där framför allt Mantegna,
Lionardo da Vinci, Luini, Tizian och Paolo Veronese
äro väl representerade), den spanska (Murillo),
den flamländska (Rubens, van Dyck, Teniers) och
den holländska (22 taflor af Rem-brandt). Holbein
representerar främst den tyska konsten. Franska
målningssamlingen uppgår till mer än 1,OCO nummer;
de äldsta äro från 1300-talet, de yngsta från vår
egen tid. Tack vare i främsta rummet några storartade
donationer ha 18~0-talets midt och tiden därefter
blifvit både fylligt och utsökt representerade:
Millet, Troyon, Corot, Meissonier och Manet. Samlingen
af teckningar räknar 40.000 nummer af mästare
från 1400-talet till våra dagar. Afdelningen för
konstmöbler, gobelänger o. d. är rik och ståtlig -
den torde åtminstone delvis komma att flyttas till
specialmuseer, Maison Laffitte o. a. Vidare finnas
museet för konstslöjdsföremål från medeltiden,
renässansen och moderna tiden (orientalisk fajans,
kyrkliga föremål, emaljer, elfenbensarbeten, utmärkta
träbonader), etnografiska museet (föga betydande),
marinmuseet, som säges komma att flyttas till en
lämpligare förvaringsplats i Invalidhotellet, museet
för kalkografi och slutligen museet för dekorativ
konst, anordnadt 1905 i flygeln utmed Rue de Rivoli
i en modern och ståtlig lokal om fyra våningar och
omfattande föremål alltifrån gotiken till dato (där-

ibland medeltidsskulptur, målade glasfönster,
ta-pisserier, smycken).

Bland de större donationer, som kommit museet till
del, märkas samlingarna Tochon (1818, antika vaser),
La Caze (1869, en utmärkt samling af 275 målningar,
bl. a. af Rembrandt, Watteau, Frago-nard, Chardin),
Adolphe de Rothschild (1902, kyrklig konst),
Morgan (1905, fornpersiska föremål), Thomy-Thiéry
(1903), Moreau-Nélaton (1906), Chauchard (1909)
och de Camondo (1911, liksom de tre föregående
modern fransk konst). Den 1897 bildade Société des
amis du Louvre har gett museet en och annan högst
värdefull present. Under den senast förflutna tiden
ha åtskilliga förändringar egt rum inom museet, nya
lokaler i palatskomplexens olika dekr ha förvärfvats
för de alltjämt växande samlingarna. Men att få reda
och öfverslvådlighet i dessa har sina svårigheter. För
en radikal och konsekvent genomförd nyanordning af
målningssamlingen lära planer vara under arbete.

Tuilerierna (T samt fi?. 6) byggdes 1564 -72 på
Katarinas af Medici föranstaltande af Ph.

Fig. 6. Det forna slottet Tuilerierna.

Delorme och J. Bullant. Namnet togs efter de
tegel-slagerier (fr. tuile, taktegel), som funnos
i denna trakt. Under Henrik IV och Ludvig XIV
tillbyggdes södra och norra flyglarna (s, r) jämte
dessas ändpaviljonger, hvarjämte Levau ombyggde det
ursprungliga slottet. De äldre bourbonerna hade endast
tillfälligtvis bott i T. 6 okt. 1789 hade Ludvig
XVI, af hämtad al Parispöbeln, flyttat med hofvet
från Versailles till T. Det var därifrån han 1791
flydde, men blef hejdad i Varennes och återförd. 10
Aug. 1792 stormades T. af pöbeln, trupperna
mördades, och slottet skojades, konungen jämte
familj tog sin tillflykt till nationalförsamlingen,
som under trycket af det utanför rasande upproret
förklarade konungen afsatt. I T:s norra flygel
sammanträdde konventet 1793-95 och därefter "De
gamles råd" 1796-99. T:s intagande genom folkmassan
var signalen till re-staurations-konungadömets fall
(29 juli 18^0) och julimonarkiens (24 febr. 1848). 2
maj 1871 satte kommunarderna eld på T., hvars inre
fullständigt ödelades. Äfven de närbelägna längorna
af Louvre förstördes, likaså kejserliga biblioteket
(inemot 90.OCO bd, mest rariteter, samt dyrbara
handskrifter). De båda ändpaviljongerna äro nu
åter-uppförda; själfva slottets murar kvarstodo som
ruin till 1885, då de nedrefvos. - Den väldiga plats,
som inneslutes af L. och T., var ända till

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 12:30:01 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nfbp/0645.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free