Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ninus - Nio (Nios). Se Ios - Niobe - Noibid, Niobes barn. Se Niobe 1 - Niobit, miner. Se Kolumbit - Niobium
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Ninus (grek. Ninos) var, enl. en af Ktesias
återgifven medisk-persisk saga, stiftaren af
assyriska riket och uppbyggaren af staden Ninive. Det
förtäljes, att han kufvat alla Asiens folk med
undantag af inderna. Förmäld med sagodrottningen
Semiramis, skall han med henne fått sonen
Ninya. Ktesias förlägger N:s regeringstid till
omkr. år 2100 f. Kr. Emellertid ha minnesmärkena
ingen upplysning att ge om någon härskare, som hetat
N., och denne sagokonungs, liksom hans sons, namn
är tämligen säkert endast bildadt efter namnet på
Ninive (som af grekerna och romarna jämväl kallades
Ninos, resp. N.). De senaste utgräfningarna i
Aššur visa emellertid, att en drottning Semiramis
(assyr. Sammuramat) verkligen funnits, men hon var
"palatsfru" åt konung Samši-Adad, som lefde omkr. 800
f. Kr. Ktesias’ hela framställning är att betrakta
som en roman. D. M.
Nio (Nios). Se Ios.
Niobe. 1. (Grek. Nio^, lat. Niobe), grek. myt., var
dotter af Tantalos, syster till Pelops och förmäld
med konung Amfion i Tebe. I likhet med sin fader säges
hon ha stått i nära vänskapsförbindelse med gudarna,
men liksom denne vållade hon själf sitt fall genom
ett stolt och of vemodigt sinnelag. Lycklig moder
till en blomstrande afkomma af söner och döttrar
(enligt den vanliga uppgiften 6 af hvartdera slaget),
förtörnade hon gudinnan Leto (Latona), Apollons och
Artemis’ moder, genom en förmäten jämförelse med
henne, som egde endast två barn. Till straff därför
dödades alla N:s barn (Niobiderna), eller enligt en
annan saga alla så när som på två (se Chloris),
af Apollons och Artemis’ pilar. N. själf omkom af
sorg och bragtes på underbart sätt tillbaka till sitt
hemland i Lydien, där hon, förvandlad till sten och
fäst vid berget Sipylos, fortfor att evigt begråta
sitt öde. Denna saga syftar tydligen på en af flera
forntida författare omtalad och ännu befintlig rått
tillhuggen kolossal kvinnobild i en droppstensgrotta
på den branta sluttningen af Sipylos, ej långt
från Magnesia, öfver hvilken det från grottans tak
framsipprande vattnet tårlikt neddroppar. Man anser
numera denna kvinnogestalt i själfva verket vara en
bild af den i dessa trakter sedan uråldriga tider
dyrkade Rhea Kybele, den alstringsrika naturgudinnan,
af hvilken den fruktsamma N. från början torde
ha varit blott en lokal variation, likasom med
Apollons och Artemis’ pilar, hvilka döda hennes
barn, menas de allt förbrännande solstrålarna. -
N., den tröstlöst sörjande modern (antikens mater
dolorosa), är en af den grekiska fornsagans mest
anslående tragiska gestalter, åt hvars behandling
den tragiska skaldekonsten med förkärlek egnat
sig. Både af Aischylos och Sofokles funnos sorgespel
med titeln N., af hvilka dock endast fragment kommit
till vår tid. Hufvudkällor för Niobesagan äro Homeros
(Iliaden XXIV, 602 ff.) och Ovidius (Metamorfoser VI,
152 ff.). Äfven åt den bildande konsten har Niobesagan
gett rikligt stoff. Berömd var i synnerhet en af
Skopas eller Praxiteles utförd grupp, framställande
N. bland sina döende barn, en grupp, som sedermera
fördes till Rom och enligt Plinius där smyckade den
s. k. Sosianske Apollons tempel. En antik kopia af
denna grupp återfanns 1583 vid en gräfning nära
Lateranen i Rom och är nu uppställd
i Florens. Af enstaka figurer, hörande till samma
grupp, ha sedermera åtskilliga andra afbildningar,
delvis af mycket högt konstvärde, kommit i
dagen. Gruppens midtfigur är återgifven i pl. III
till art. Bildhuggarkonst, två bland Niobiderna
å vidstående fig.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>