- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 20. Norrsken - Paprocki /
1125-1126

(1914) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ovarium ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1125

Öven-Ovens

1126

jämte Joh. Muller (se denne) grundläggaren af den
nyare komparativ-anatomiska forskningsmetoden,
f. 20 juli 1804 i Lancaster, d. 18 dec. 1892 i
London, studerade i Edinburgh, Paris och London,
blef 1834 konservator vid Hunters museum i London
och utgaf en berömd katalog öfver detsamma. Han
egnade sig tidigt åt mikroskopiska studier öfver
djuriska väfnader och var en af grundläggarna
af Mi-croscopicalsociety. 1836 utnämndes han till
förste Hunterian professor i anatomi och fysiologi vid
College of surgeons och var 1856-84 superintendent vid
Na-tural history depart-ments i British museum. Bland
hans skrifter må nämnas Odon-tography (1840; 2:a
uppl. 1845), Lectures ön the comparative anatomy of
the invertebrate ani-mals (1843; 2:a uppl. 1855),
History of british fossils, mammals, and birds
(1846), Ön partheno-genesis (1849), History of
british reptiles (1849- 51), Paleontology (1860) och
Ön the fossil mammals of Australia, and ön the extinct
marsupials of England (1877). Se K. Owen (0:s sonson),
"The life of R. 0." (2 bd, 1894). B. T-dt.

Öven, Charlotte von, skådespelerska. Se Ha gn.

Owen Glendower [åu7in gle’ndäu9]. Se Glen-d o w e r.

Owen Meredith [ålrtn me;ridith]. Se Ly t ton
2. O vens [åfens], Juriaen (urspr. Jur ge n), tysk
(schleswig-holsteinsk) historie- och porträttmålare,
f. 1623 i Tönningen, d. 9 dec. 1678 i Fried-richstadt,
begaf sig vid 19 år till Amsterdam och var där 1642,
samtidigt med Chr. Paudiss och Sam. van Hoogstraaten,
elev hos Rembrandt, som s. å. utförde sin berömda
s. k. "Nattvakt". Från detta år förskrifver sig 0:s
tidigaste kända arbete, ett duktigt måladt porträtt af
en Ung man i Hol-litscherska samlingen i Berlin. Sju
år senare (1651) daterad är Den unge Tobias i begrepp
att återvända till sin fader (i museet i Nantes), och
från 1652 förskrifva sig porträttgruppen af guvernören
i nederländska Indien Ryklof van Goens med familj
(i Haarlems museum) och ett vackert Damporträtt
(i Metropolitan museum i New York) - båda dessa
taflor ådagaläggande, att målaren redan hade en
förnämlig kundkrets. 1652 flyttade 0. efter mer än
tio års oafbruten vistelse i Amsterdam tillbaka till
Tönningen, men målade dessförinnan bilden af Emanuel
De Geer till Leufsta (nu i frih. G. De Geers samling
i Stockholm), och i Tönningen togs hans förmåga
genast i anspråk för det hertigliga hofvet, ehuru
han icke formligen var anställd som hofmålare. Så
utförde han redan 1652 för 1,000 reichsthaler den
stora familjegrupp, Hedvig Eleonora med föräldrar och
syskon, som nu förvaras på Gripsholm och till hvilken
en skiss finnes i Sixska samlingen i Amsterdam. 1654
var 0. med i den svit, som ledsagade Hedvig Eleonora
på hennes brudfärd till Stockholm, och omedelbart
härefter

utförde han den stora duken Hedvig Eleonoras för*
målning med Karl X Gustaf (nu i Nationalmuseum),
framstående genom sin dekorativa verkan och sin
effektfulla behandling af ljusdunklet och jämte ofvan
nämnda målning i Nantes ett af de få verk af 0.,
som förråda ett starkare inflytande af Rem-brandt,
- 0. var annars en eklektiker, som smidigt visste
anpassa sig efter skilda förebilder, helst flamska
(Rubens, van Dyck), men som äfven följde italienska
konstnärer i spåren. Till denna målning ansluta sig
Hedvig Eleonoras kröning och Uttåget ur kyrkan, båda
nu på Drottningholm; "Kröningen" liksom "Förmälningen"
är graverad af Cornelis Visscher. 1657 slog sig
0. åter ned i Amsterdam, där han, den rutinerade
modemålaren, nu förvärfvade borgerskap och, öfverhopad
med beställningar, vann ett konstnärsrykte, som
ställde s j älf ve Rem-brandt i skuggan. Rembrandt
hade på beställning af stadens fäder för Amsterdams
rådhus utfört en stor duk med fosterländskt ämne,
"Claudius Civilis tager ed af bataverna att resa sig
mot romarna", men denna målning - detta storslagna
verk af den store mästaren, hvaraf ett världsberömdt
fragment nu hänger i Nationalmuseum - refyse-rades,
efter att någon tid ha varit uppsatt i rådhuset,
af beställarna, som icke senterade detta mästerverk,
utan i stället uppdrogo åt mästarens lärjunge Govaert
Flinck att på ett för dem smakligare sätt behandla
samma ämne. Denne afled emellertid kort efter att ha
påbörjat målningen, som på uppdrag fullbordades af 0.,
enligt traditionen på några få dagar. Rådhuset har
sedan dess ombyggts, och på den plats, där täflan
sitter, kan den endast medelst artificiellt ljus
skönjas. Men alla, som på sådant sätt skådat den,
äro ense om, att denna på sin tid lofprisade målning i
jämförelse med Rembrandts är blott ett machverk. Det
var emellertid icke blott staden Amsterdam, som
uppmuntrade 0. med beställningar. Många af dess
myndigheter och medborgare i framskjuten ställning
följde exemplet. Så utförde 0. 1656 en porträttgrupp
af Föreståndarna för hemmet för gamla tjänare, en
förträfflig och liffull framställning, som i mycket
påminner om de berömda "Staalmeesters", som - det
är att märka - Rembrandt dock målade först fem år
senare. Vidare utförde 0. 1657-59 porträtt af den
genom Rembrandts anatomitafla från 1632 bekante
läkaren, professor Nicolaes Tulp, af dennes måg,
den genom en Rembrandts målning och en hans etsning
likaledes ryktbare borgmästaren Jan Six och af
flera andra medlemmar af samma familj (alla i Sixska
samlingen i Amsterdam och på Hilverbeek), vidare den
utsökta, af van Dyck tydligen påverkade bilden af
Jan Berna Schaep (i Amsterdams Rijksmuseum), en täck
framställning af en Moder med tre barn (i Budapests
museum) o s. v. 0. återvände till Friedrichstadt 1663,
efter att på grund af den hastigt beslutade afresan
ha måst frånsäga sig ännu en hedrande beställning -
att måla Jan de Witts och dennes hustrus porträtt. Han
var då en rik man, som under sina sista lefnadsår
i ett komfortabelt hem synes ha hvilat på sina i
Holland vunna lagrar och efter 1664 ha upphört med
sin förut så stora produktivitet - sagda år utförde
han för hertigens räkning tio kolossalmålningar med
ämnen ur det gottorpska husets historia, hvilka 1853
fördes till Danmark och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:57:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfbt/0603.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free